Interpellationsdebatt om barnfamiljernas situation

11.10.2006 kl. 00:00
Det är aningen svårt att lista ut vilken samhällsgrupp oppositionen anser att regeringen har misskött mest. För fyra veckor sedan var det studenterna, för tre veckor sedan var det pensionärerna och idag är det då barnfamiljerna som lider mest.

Det är inte uppbyggande att ställa grupper mot varandra. Man kan inte mäta regeringens omsorg om dessa grupper bara genom att räkna hur många euro regeringen tillskjutit sedan april 2003. Alla grupper har olika utgångspunkter. Det som sätter en särprägel på barnfamiljernas situation är att många barn får en mycket svår start i livet.

REGERINGENS INSATSER

Regeringen har inte legat på latsidan. De flesta familjepolitiska satsningarna sattes in i de två första statsbud-getarna. Det verkar oppositionen redan ha glömt.
Regeringen har höjt
» barnbidraget för det första barnet
» ensamförsörjartillägget,
» hemvårdsstödet,
» moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenningen,
» vårdpenningen.
» Eftermiddagsvården blev lagstadgad.
» Förskolan fick gratis transporter.
» Finland har fått en barnombudsman.
» och så vidare, och så vidare

Allt detta är mycket bra - men inte tillräckligt. Stödet för de barn som löper största risken för utslagning måste förbättras. Hur det skall gå till skall jag just återkomma till.

De grönas barnbidragspolitk har minsann varierat under de senaste fyra åren. Först ville De grönas egen omsorgsminister utöka barnbidraget till att gälla 17 åringar, vilket skulle ha sänkt stödet för alla andra barn. Därefter var det dags att förslå en allmän indexhöjning varefter De gröna föreslog höjt barnbidrag enbart för 1-7 åringar. Nu är det ensamförsörjarna som står i tur. Förslag och idéer har det minsann funnits och målgrupper-na har varierat i samma takt.

 

SVENSKA RIKSDAGSGRUPPENS FÖRSLAG

Svenska riksdagsguppen gav redan i somras ut ett ställningstagande med 16 åtgärdsförslag till hur man kunde förenkla barnfamiljernas situation. Flera av punkterna är redan insatta i regeringens budgetförslag, men flera av punkterna är så pass omfattande att vi får vänta med dem till nästa regeringsförhandlingar.

Alla barn bör ha rätt till sina föräldrars tid. Därför har vi lämnat in en budgetmotion om att barnen skulle få vara hemma med sina föräldrar tills de fyllt ett år. Nuvarande föräldraledighet är endast nio månader och alla familjer har inte råd att stanna hemma längre än så.
Barnen har också rätt till sina pappor, men få pappor förstår hur de kan utnyttja pappamånaden. Det är bra att regeringen nu slopar en del av de byråkratiska hindren, men Svenska riksdagsgruppen vill än en gång påminna om att målet är en enhetlig pappamånad.
Regeringen föreslår nu att föräldrar som bor i ett annat hushåll får rätt att stanna hemma med sjukt barn. Vi anser att denna reform borde utvidgas så att mor- och farföräldrar får lagstadgad rätt att stanna hemma med sitt sjuka barnbarn de dagar som föräldrarna inte har möjlighet till det. Detta skulle framförallt hjälpa många ensamförsörjares vardag.

Svenska riksdagsgruppen har också en rad förslag på hur vardagen för ensamförsörjarna kunde förbättras. Vi vill t.ex. att barnbidragets ensamförsörjartillägg höjs. Vi vill också slopa kopplingen mellan barnbidragets ensamförsörjartillägg och utkomststöd. Idag leder höjt ensamförsörjartillägg till sänkt utkomststöd, vilket innebär att en förbättring aldrig kommer de fattigaste familjerna till godo.

Vi har också flera systematiska fel i vår familjepolitik som gör att barnfamiljerna hamnar i kläm. Då en familj splittras får den nya ensamförsörjaren förhöjd dagisavgift. Därför anser vi att ensamförsörjarnas daghemstaxor skall vara lägre än avgifterna för tvåföräldrahushåll.
Vårt dagvårdssystemet är rätt oflexibelt och man erbjuder inte familjerna den service som de behöver. Idag erbjuds inte alternativ till heldagsplatser trots att man kanske endast behöver en halvdagsplats.

Många barn mår idag så dåligt att samhället måste gripa in. Tyvärr hinner det gå ganska lång tid innan någon förändring sker. Vi vill ha klara tidsgränser för myndigheternas behandlingstider. Också domstolsprocesser som gäller barn borde bli kortare. Svenska riksdagsgruppen har tidigare kastat fram förslag om att inrätta särskilda familjerätter med specialkunnande

Det är glädjande att oppositionen är enig om att lösningen på barnfamiljernas svåra ekonomiska situation är mer arbete. Faktum är att ökad sysselsättning är lösningen på de flesta sociala problem - med allt från utslagning och missbruk till mentala problem.
Däremot löser vi inte barnfamiljernas problem endast genom att garantera att föräldrarna har tillgång till ett jobb. Föräldrarna måste också få tid för sina barn. Vi behöver utarbeta andra arbetstidsmodeller inom. t.ex. vården och industrin där skiftesjobbet gör det svårt att hitta tid för familjen. Därför vill jag igen påminna om 3+3 modellen som get tiotusentals löntagare i Sverige och Danmark mer tid för återhämtning och familjeliv.

Alla barn har rätt till en jämlikt god start i livet. Många av dagens barnfamiljer lever med mycket små resurser. Trots att flera av stöden är livsviktiga är det skäl att minnas att man inte kan bygga en framtid med hjälp av stöd. Bäst kan vi hjälpa både föräldrar och barn genom att se till att föräldrarna har en egen arbetsplats och en egen månadslön med vilken hon eller han kan försörja sin familj. På den punkten har regeringen nått ett delmål vad gäller sysselsättningen, men flera utmaningar kvarstår.

Talman, jag föreslår normal återgång till dagordningen.

 

Mikaela Nylander höll gruppanförandet 11.10.2006

 

Gruppanföranden

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00

Interpellation om bättre villkor för kvinnor i arbetslivet

Interpellanterna lyfter upp ett tema som sysselsatt flera generationer och som fortfarande är ett delvis olöst problem, det vill säga att skapa en större jämställdhet inom arbetslivet. Oppositionen påminner om att regeringen lovat befrämja jämställdheten genom ett program med målsättningen att få bort omotiverade löneskillnader.
30.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om alkoholpolitiken

Oppositionen skall ha ett erkännande för en saklig och välformulerad interpellationstext. Här behövs inga teoriska och känsloladdade reaktioner. Problemet är tillräckligt allvarligt ändå.
23.11.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om barnfamiljernas situation

Det är aningen svårt att lista ut vilken samhällsgrupp oppositionen anser att regeringen har misskött mest. För fyra veckor sedan var det studenterna, för tre veckor sedan var det pensionärerna och idag är det då barnfamiljerna som lider mest.
11.10.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00