Arvoisa puhemies,
valtion kiinteistövarallisuuden arvo on arviolta 4,7 miljardia euroa, ja siihen kuuluu noin 9 000 rakennusta. Kiinteistöjen osuus valtion omaisuudesta on siis merkittävä, ja tämä on pidettävä mielessä niitä hallinnoitaessa. Senaatti-kiinteistöissä viime vuosina tehtyjen organisaatiomuutosten takia on tärkeää, että eduskunta on nyt saanut lausumassaan edellyttämän arvion toimintamallin asianmukaisuudesta. Keskeistä on, että tiedämme, mikä toimii, ja mihin asioihin on edelleen etsittävä ratkaisuja. Tämä on erityisen tärkeää siksi, että Senaatti-kiinteistöjen tehtävissä on perustuslakivaliokunnan arvion mukaan julkisen hallintotehtävän piirteitä.
Arvoisa puhemies,
ammattimaisesta kiinteistöhallinnosta on paljon hyötyä, ja selonteon johtopäätökset osoittavat, että valtion kiinteistöomaisuuden hallinnan keskittäminen Senaatti-konsernille on ollut tarkoituksenmukaista. Senaatti-konserni voi esimerkiksi saada rahoitusta Valtiokonttorin kautta samoin lainaehdoin kuin Suomen valtio. Näin ollen rahoitus on periaatteessa hyvin edullista muihin rahoituslähteisiin verrattuna. Se on merkittävä etu, joka vähentää kustannuksia merkittävästi.
Arvoisa puhemies,
vuonna 2016 tehtiin hyvin tärkeä vuokrajärjestelmää koskeva muutos. Tuolloin siirryttiin aiemmasta markkinaperusteisesta mallista omakustannushintaan perustuvaan malliin. Senaatti-konserni ei siis tee voittoa valtion sisäisellä vuokraustoiminnallaan. Selonteon mukaan suurin osa Senaatti-konsernin tilojen käyttäjistä oli tyytyväisiä nykyiseen vuokrajärjestelmään, mutta tässä kokonaisuudessa on edelleen muutamia haasteita, kuten esimerkiksi vuokrakustannusten nousu. Ruotsalainen eduskuntaryhmä ja RKP haluaa, että tähän haasteeseen etsitään aktiivisesti ratkaisuja, jotta vuokrataso ei nouse kohtuuttoman korkeaksi ja hankaloita itse toiminnan harjoittamista. Ruotsalainen eduskuntaryhmä korostaa, että itse toiminnan on aina oltava etusijalla. Sen takia meidän on kyettävä takaamaan, että kustannukset eivät nouse kohtuuttoman korkeiksi. Selonteossa esitellään kuitenkin vaihtoehtoisia tapoja tämän haasteen ratkaisemiseksi, kuten esimerkiksi, että etukäteen pohdittaisiin entistä paremmin kustannustehokkaita ratkaisuja tilojen käyttöön.
Arvoisa puhemies,
koronapandemian seurauksena yleistynyt etätyö muutti toimintatapoja monella alalla, ja se on syytä pitää mielessä, koska etätyön odotetaan jäävän pysyväksi osaksi työelämää. Etätyö lisää joustavuutta sekä työnantajien että työntekijöiden kannalta ja se vaikuttaa täten myös tilojen käyttöasteeseen. Tilojen tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas käyttö on tietysti tärkeää, mutta tältä osin on myös korostettava, että meidän olisi pitäydyttävä tekemästä liian nopeita johtopäätöksiä ja seurattava käyttöasteen kehitystä yhteiskunnan palatessa normaalitilaan. Kaikkea ei voi hoitaa etänä, ja on hyvin keskeistä, että kansalaiset voivat aina asioida viranomaisissa myös kasvotusten.
Toisin sanoin, Ruotsalainen eduskuntaryhmä vaatii kiinteistöiltä paljon, mikä on aiheellista niiden käytön kannalta. Lisäksi kaikkien kiinteistöjen tulee olla laadukkaita ja hyväkuntoisia. Kiinteistöjen kuntoon panostaminen on panostus henkilöstön hyvinvointiin. Sen takia myös niiden kunnossapitoa on tarkasteltava säännöllisesti.
Arvoisa puhemies,
viranomaisilla on oltava parhaat mahdolliset edellytykset tehtäviensä hoitamiseen. Koska viranomaisten edellytykset niiden lakisääteisten tehtävien hoitamiseen ovat suoraan kytköksissä niille osoitettaviin tiloihin, Senaatti-kiinteistöjen toiminnan kehittämisen jatkaminen on ilman muuta tärkeää.