En konkret, viktig och betydande åtgärd för att förbättra Östersjöns hälsa

17.10.2024 kl. 15:31
Lagförslaget om att förbjuda utsläpp av tvättvatten från fartygs svavelskrubbare i finskt territorialvatten har kommit till riksdagen. Förslaget är en konkret och betydande åtgärd för att förbättra vattenkvaliteten i Östersjön, och en viktig satsning för Östersjöns hälsa.

EU:s svaveldirektiv och internationella regler har sedan år 2015 kraftigt begränsat utsläppen av svavel. Men begränsningarna har bara gällt utsläpp i luften.

 
– Det är beklagligt att man inte från början förbjöd utsläppen av svavel i vatten eftersom utsläppen i praktiken flyttades från skorstenen till havet från de fartyg som installerade svavelskrubbare. Det säger sig självt att det inte är bra, i synnerhet inte i en känslig skärgårdsmiljö som vår med grunda vatten och farleder nära klippor och stränder, säger Svenska riksdagsgruppens vice ordförande, Ålands riksdagsledamot och medlem i kommunikationsutskottet Mats Löfström som också är vice ordförande i riksdagens maritima grupp.
 
– Det här är en lucka i regleringen som regeringen nu vill täppa till, och som ska träda i kraft samtidigt som Danmark och Sverige inför sina egna begränsningar i sitt territorialvatten. Det är viktigt att Finland inför likvärdiga begränsningar samtidigt som Sverige eftersom risken annars skulle vara att utsläppen i fortsättningen skulle ske i högre grad på finländskt vatten än i svenskt vatten. Samtidigt är det viktigt att framhålla att långt ifrån alla fartyg i trafik till finländska hamnar använder sådan här teknik, och de fartygen kommer vara opåverkade till den här delen, säger Löfström.
 
Bland annat Chalmers tekniska högskola har i sin forskning i flera år varnat för utsläppen från svavelskrubbare som inte enbart innehåller svavel utan också koppar, zink, tungmetaller som bly och kadmium och andra giftiga ämnen*
 
Utsläppen från svavelskrubbare med öppet kretslopp förbjuds från och med 1 juli 2025.
 
Lagförslaget innebär också förbud mot utsläpp av gråvatten, det vill säga vatten från fartygets duschar, tvättmaskiner och kök, till Finlands territorialvatten. Det gällande förbudet mot utsläpp av toalettavfall föreslås bli skärpt så, att det i fortsättningen ska vara förbjudet att på Finlands territorialvatten släppa ut behandlat toalettavfall från fartyg till vattnet. 

 
Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30