Starkare stöd åt studerande på andra stadiet

20.10.2024 kl. 06:26
Flera viktiga utbildningsfrågor har varit på tapeten i riksdagen den här veckan, bland annat för att stärka kvaliteten och säkerställa pedagogikens centrala roll inom utbildningen.

De nya förslagen berör både yrkes- och gymnasieutbildningen och vill modernisera strukturen för att bättre möta dagens behov.

Inom gymnasieutbildningen ändras lagstiftningen på flera sätt. Ett stort fokus ligger på att stärka stödet för lärande, till vilket det har reserverats 10 miljoner euro. Det samma gäller för yrkesutbildningen och tanken är att alla studerande ska få det stöd de behöver för att kunna lyckas fullfölja sina studier. Det är viktigt att stödet som studerande beviljats i grundskolan får en fortsättning också på andra stadiet. I stödet för lärandet ingår också en helhet om att erbjuda stöd för de elever och studerande som ännu inte behärskar finska eller svenska på en tillräcklig nivå.

Ett betydande inslag i reformen är att möjliggöra gymnasieutbildning och studentexamen på engelska. Huvudlinjen är fortsättningsvis att studentexamen ska skrivas på svenska eller finska men skapar en flexibilitet. Kriterierna för när och hur man kan avlägga en engelskspråkig examen kommer att vara strikta.

En annan förändring är att inkludera konst- och färdighetsämnen som en del av studentexamen. Nu föreslås det att man ska kunna avlägga ett av fem prov i antingen konst, idrott eller musik. Syftet är att ge studerande möjlighet att välja kreativa ämnen som en del av sin utbildning och att skapa flera vägar till examen. Detta sker tidigast våren 2029. Också finansieringsgrunderna för gymnasierna ändras och där ligger tillgängligheten i fokus - även för mera glesa delar i vårt land. Eftersom reformen är kostnadsneutral finns en del vinnare och förlorare bland anordnarna men för de allra flesta sker ingen förändring.

En av de mest uppmärksammade förändringarna inom yrkesutbildningen är ett 8-årigt försök som ska förbättra vägledningen för studerande. Försöket, till vilket 40 av totalt drygt 130 utbildningsanordnare antas, undersöker hur man kan samordna de nationella och regionala målen med de mål som utbildningsanordnarna har.  Syftet är att förbättra både kvaliteten och effektiviteten inom yrkesutbildningen. Viktigt i helheten är att vi har finlandssvenska anordnare med bland de 40.

Finansieringsgrunden för yrkesutbildningen förändras också så att fokus flyttas mera till att studeranden får en examen och att de får jobb eller går till fortsatta studier efter erlagd examen. Detta ska ha en sporrande effekt.

Reformerna innefattar också ett ökat utbud av utbildningslinjer inom yrkesutbildningen på engelska. En lyckad arbetskraftsinvandring förutsätter att man etablerar yrkeskunnigheten i Finland. Därmed behövs möjligheten att avlägga examen på engelska - något som flera utbildningsanordnare redan länge önskat. Detta får ändå inte ske på bekostnad av examen på landets nationalspråk.

De föreslagna reformerna innebär att yrkes- och gymnasieutbildningen kommer att genomgå märkbara, men till många delar efterlängtade förändringar, där flexibilitet och minskad byråkrati är i fokus. Regeringen satsar nu på att modernisera utbildningssystemet för att bättre möta både individens och samhällets behov, bland annat på arbetsmarknaden.

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om målen för Finlands EU-ordförandeskap

I vilket tillstånd är EU när Finland tar över stafettpinnen från Österrike den 1 juli? Intrycket är att tyngd-punkterna i EU kommer att ligga dels vid ett effektivare bruk av existerande regler, dels vid utrikesrelatio-nerna samt vid energi, men också rättsliga och inrikesfrågor. Mera verkställighet än lagstiftning, mera utrikesrelationer än förlikningar med Europaparlamentet.
21.06.2006 kl. 00:00

Riksdagens 100- årsjubileumssession

I medlet av 1800-talet började drömmen om ett fritt Finland ta sin form. Tankar blev till ord. Runeberg, Topelius, Snellman, Cygnaeus, Lönnroth och Castren personifierade denna utveckling. På olika sätt bidrog de tillsammans till att Finlands folk fick en gemensam nationalanda som blev en förutsättning för självständigheten några decennier senare.
01.06.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om regeringens handikappolitiska redogörelse

Att födas som handikappad i Finland innebär inte ett liv i misär som i så många andra länder. Den nordiska välfärdsmodellen har för längre sedan omfattat de handikappade. Det betyder ändå inte att vi skulle ha nått en godtagbar nivå på servicen. Handikappvården är i Finland inte på samma goda nivå som i de andra nordiska länderna. Personlig assistans och utnyttjande av modern teknologi tryggar inte normalitet i livet på samma sätt som i våra grannländer.
16.05.2006 kl. 00:00

Responsdebatt om budgetramarna för åren 2007-2011

Den sittande regeringen har nu presenterat sina sista budgetramar för denna period. Betyget är minst sagt nöjaktigt. För statsfinansernas del måste betyget bli berömligt, sade Eva Biaudet.
15.05.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00