Interpellation om jämlik lönesättning

15.10.2024 kl. 14:55
Gruppanförande hållet av ledamot Anders Norrback.

Ärade talman,

I Svenska folkpartiet har vi alltid förespråkat överenskommelser parter emellan framom statlig styrning. Samma linje har vi i arbetsmarknadsfrågor. De bästa resultaten nås genom att de som berörs sätter sig ner vid samma bord och förhandlar fram en lösning där bådas intressen beaktas – samtidigt som det finns förståelse för hur överenskommelsen påverkar samhället på en bredare plan. Varför sitter vi då här idag och diskuterar lagstiftning som skulle styra processen? Jo för att finska arbetsmarknaden inte har klarat av detta.

Ärade talman,

Det är nödvändigt att vi som samhälle inser att tillgången till arbetskraft har minskat och sättet att arbeta har förändrats. I augusti kom vi i Svenska riksdagsgruppen ut med våra för att få fart på tillväxten. Där föreslog vi bland annat att behovsprövningen av utländsk arbetskraft ska slopas och att en kombinationsförsäkring ska införas för dem som är både företagare och arbetstagare. Inkommande vår kommer regeringen att besluta om ett tillväxtpaket i samband med halvtidsrian för att på sikt stärka välfärden i vårt land.

Ärade talman,

För Svenska folkpartiet har jämställdhet och likabehandling alltid varit viktigt. Vi vill att alla, oberoende av kön, ska få den lön de har rätt till, och att ingen ska förbises för att de råkar vara kvinna. Vi i SFP delar oron för ojämlikheten som finns även idag på arbetsmarknaden och som vi måste tackla. Det här är något som regeringen jobbar för bland annat genom likalönsprogrammet.

Idag behandlar vi ett lagförslag som slår fast principerna för hur medlaren ska agera i arbetsmarknadsfrågor. Den ändrar inte målsättningarna för jämställdhet och lika lön på arbetsmarknaden. Löneavtalsmodellen minskar inte heller parternas ansvar för att främja jämställdhet, tvärtom. Ett systematiskt och målmedvetet arbete för jämställdhet i arbetslivet behövs nu och i fortsättningen. Den nya lagstiftningen kommer inte att stå i vägen.

I Sverige uppdaterades arbetsmarknaden med ett liknande system år 1997. Under de följande årtiondena har löneskillnaderna mellan män och kvinnor minskat. Jo, en orsak bakom siffrorna är den som oppositionen lyfter fram, att speciellt invandrarmän i Sverige har hittat anställning i lågavlönade branscher. Men en faktor är också att det i Sverige finns det mera rörelseutrymme i lönerna bland annat för den offentliga sektorn. Det har i Sverige varit möjligt att hitta gemensamma lösningar och rikta lönehöjningarna till de yrkesgrupper som upplevs vara i en lönegrop eller där situationen på arbetsmarknaden har förespråkat det. Denna solidaritet har vi traditionellt inte haft i det finska systemet och löneförhöjningar har trots omfattande förhandlingar inte riktats specifikt till de lågavlönade branscherna. Senast såg vi detta våren 2022.

Det känns befogat att fråga varför de svenska facken har kunnat komma överens om att satsa på kvinnodominerad och lågavlönade branscher medan oppositionen som står nära facken säger att det inte är möjligt i Finland.

Ärade talman,

det finns även skäl att korrigera vissa missuppfattningar som hörs också i diskussionen idag. Lagförslaget begränsar inte på något sätt arbetsmarknadsparternas möjlighet att avtala om lönerna. Lagförslagets fokus är på medling i arbetstvister. I dagsläget är det enbart en liten del av tvisterna som löses den vägen. En medlares uppgift är att försöka hitta en lösning med de verktyg parterna för till bordet. Enbart i det fall där det verkar omöjligt för parterna att även med stöd av medlaren hitta en gemensam väg framåt, först då kan medlaren komma med ett eget förslag. Det förslaget beaktar en lönebildning som är hållbar med hänsyn till samhällsekonomin och arbetsmarknadens funktion. Linjen har i praktiken varit den samma i årtionden men blir nu skriven in i lagen.

Ärade talman,

I Svenska folkpartiet arbetar vi utgående från principen att välfärden ska skapas före den kan fördelas. Vi måste som samhälle kunna fokusera på hur vi skapar tillväxt, hur vi ökar på produktiviteten och höjer på konkurrenskraften. Vi hoppas på att även oppositionspartierna skulle komma med sina förslag för att stärka välfärden.

Tack.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatten om om redogörelsen gällande EU:s grundfördrag

Jag vill börja med att göra några saker fullständigt klara. Inom Svenska riksdagsgruppen tror vi på den Europeiska Unionen! Vi är övertygade om att Finland mår bättre, och att vi har klarat oss bättre som medlem i unionen än om vi hade valt att stå utanför. Utan medlemskap i EU hade det varit ännu svårare att övervinna depressio-nen på 1990-talet, sade Astrid Thors.
10.05.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om åldringsvården

Vad finns staten till för? Jo, enligt Svenska riksdagsgruppen har statsapparaten till uppgift att träda in i de livsskeden som individen inte klarar sig på egen hand. Därför anser vi att staten skall koncentrera sig på att stöda individen under hennes första och sista år. Finland har ett bra lagstadgat stöd för våra åldringar. Men lagtexten är inte mycket värd om den inte omsätts i praktiken, sade Pehr Löv.
04.05.2006 kl. 00:00

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00

Redogörelsen om detaljhandelns struktur och utveckling

Det är rätt vanligt att folk idag beklagar sig över både internationaliseringen och globaliseringen. Ofta framställs dessa som nya och obehagliga fenomen för Finland. Jag frågar mig om man då har glömt sitt eget lands historia och bakgrund, sade Roger Jansson i sitt gruppanförande.
26.04.2006 kl. 00:00

Regeringens budgetramar 2007-2011

Rapporteringen och slutsatserna från regeringens budgetramförhandlingar varierar beroende vem man lyssnar på. Dels har det talat om regeringskris och avgångar, dels om konstruktiva diskussioner. Kontentan är ändå den, att regeringen kom överens om att ge fortsatt stöd till lantbruk och landsbygd också efter att EU-stöden skärs ned. Exakta eurobelopp kan givetvis inte slås fast förrän förhandlingarna med EU avslu-tats. Det är inget nytt i det. Så har vi agerat redan i tolv år.
28.03.2006 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.
14.03.2006 kl. 00:00

Gruppanförande i interpellationsdebatten om kommunservicen.

"Det är framför allt dags för kommuninvånaren att begära svar av sin kommunledning; Lovar ni att vi klarar oss i trettio år till utan att göra något? Kan min kommun garantera att jag får modern service om tjugo år med dagens strukturer?", sade Eva Biaudet i sitt gruppanförande.
07.03.2006 kl. 00:00