Finland och Sveriges regeringar borde ha som mål att träffas varje år

20.09.2024 kl. 11:22
I måndags höll Finlands och Sveriges regeringar ett gemensamt och historiskt möte i Stockholm.

Regeringarna träffades för första gången för 15 år sedan i Tavastehus. Den gången var det frågan om ett jubileumsår, den här gången träffades man enbart för att fördjupa samarbetet ytterligare på ett konkret sätt då regeringsprogrammet också konstaterar att Sverige är Finlands närmaste samarbetspartner.


– Mötet har varit en succé och överträffade högt uppställda förväntningar vilket understryks i samtal med ministrar samt den kommuniké som gjordes från mötet. Det är otroligt fint att regeringen nu fått igång något som ska bli en tradition. Min förhoppning är att Finlands och Sveriges regeringar skulle ha ett ytterligare gemensamt möte denna mandatperiod och på sikt göra det till ett årligt möte på samma sätt som den tyska och franska regeringens möten. De träffar varandra två gånger per år, säger riksdagsledamot och svenska riksdagsgruppens vice ordförande Mats Löfström.

Tysklands och Frankrikes regelbundna regeringsmöten är en del av det så kallade Elyseavtalet mellan länderna. Statsminister Petteri Orpo svarade på en fråga av Löfström under gårdagens frågetimme angående om ett svarsbesök till Finland kan ordnas under denna regeringsperiod att man bestämt att liknande möten ska hållas minst en gång per mandatperiod, vilket inte utesluter fler möten denna period.

– Anledningen till varför den här typens möten är viktiga är inte bara för symbolikens skull utan för att dynamiken i samtalen och umgänget blir annorlunda då man träffas som kollektiv än enbart bilateralt med sin egen ministerkollega mellan länderna, vilket ju sker mycket regelbundet och som så klart också är viktigt, säger Löfström.

– Dessutom ger den här typens högnivåmöten alltid en konkret deadline att jobba emot för att få konkreta samarbetsprojekt framåt eftersom man alltid vill ha något konkret att kommunicera ut från mötena som föregåtts av flera månaders planering på tjänstemannanivå. Därför är den här typens möten viktigare än bara ett möte då det också är en process, säger Löfström.

I en globaliserad värld där de politiska kontinentalplattorna skakar, vi har krig i vårt närområde och EU står inför stora beslut gör koordineringen med det land vi är närmast att vi båda två får en större röst. Därför är samarbetet på alla nivåer viktigt, också riksdagens.

– Riksdagens samarbete med Sverige är också djupare än någonsin tidigare. Den här veckan träffades också Finlands och Sveriges EU-utskott för ett första gemensamt möte i Helsingfors, något som är tänkt att ska bli en årlig tradition på samma sätt som utrikesutskottens årliga möten, säger Löfström.

 
Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15