Statsrådets redogörelse om planen för de offentliga finanserna 2025–2028

07.05.2024 kl. 15:00
Gruppanförandet under remissdebatten framfördes av ledamot Otto Andersson.

Ärade talman,

 

I ramrian hade regeringspartierna en ytterst svår uppgift. På grund av bland annat den ekonomiska utvecklingen, minskade skatteintäkter och ökade utgifter i välfärdsområdena, gör regeringen ytterligare anpassningsbeslut på nästan tre miljarder euro. Utan dessa beslut skulle Finland hamna i EU:s förfarande vid alltför stora underskott.

 

Men det handlar också om betydligt mer än att hamna i EU-kommissionens förfarande. Det handlar fram för allt om vårt land, våra barn och unga, och allas vår framtid. En stabil offentlig ekonomi är en förutsättning för att trygga servicen och för att vi Finland även i fortsättningen ska kunna vara ett nordiskt välfärdssamhälle. Samtidigt vet vi att Finland just nu är det mest skuldsatta landet i norra Europa. Vår skuldsättningsgrad är helt enkelt för hög. Utgifterna för statsskulden ökar kraftigt. Skuldsättningsspiralen måste brytas.

 

Med tanke på att regeringspartierna förra sommaren redan beslöt om en anpassning på totalt 6 miljarder euro, har det verkligen inte varit en lätt uppgift att anpassa den offentliga ekonomin med ytterligare 2,8 miljarder euro. De nya besluten är ytterst svåra.

 

Ärade talman

För oss i SFP var det viktigt att en betydande andel av anpassningen på tre miljarder euro skulle bestå av skatter. Skatternas andel är nu nästan hälften av anpassningen. Det är ändå viktigt att skatten på arbete eller företagande inte drabbas av häftiga skattehöjningar. Men den allmänna momsen höjs nu med en och en halv procentenhet till 25,5 procent. Samtidigt är det oerhört viktigt att matmomsen inte höjs. En höjning skulle ha drabbat speciellt de med lägre inkomster. Regeringen avstår från indexjusteringen av förvärvsinkomstbeskattningen 2025 i fråga om de två högsta inkomstklasserna, vilket i praktiken skärper beskattningen för dem som tjänar mest. Sparåtgärderna riktas också mot hushållsavdraget, som främst används av bättre bemedlade.

 

Däremot drabbas inte de allmännyttiga samfunden. Det här är mycket viktigt med tanke på finansieringen för forskning, konst och kultur. Särskilt nu då tredje sektorn står inför svåra nedskärningar. Samtidigt utvidgar regeringen möjligheten för samfund att göra skatteavdrag för donationer till idrotts- och ungdomsfältet.

 

Ärade talman

För SFP har det varit viktigt att de nya nedskärningarna nu på ett mer balanserat sätt och rättvisare riktas till olika ministerier och samhällets olika områden. Vi har också velat undvika nya direkta nedskärningar till de sociala förmåner som redan drabbats. Samtidigt är det också viktigt att direkta nedskärningar eller skattehöjningar inte riktas till de pensionärer som lever på folk-, garanti- eller lägre arbetspensioner.

 

Det är helt central att regeringen inte skär i grundskolan, utan håller fast vid tilläggssatsningarna på 200 miljoner euro för den grundläggande utbildningen. Antalet årsveckotimmar ökas för att alla barn ska ha bättre möjligheter att lära sig läsa, skriva och räkna.  Dessutom bevarar vi finansieringen för småbarnspedagogiken och håller fast vid den subjektiva rätten till dagvård.

Inom vården och omsorgen görs inbesparningarna så att välfärdsområdenas skyldigheter samtidigt minskar eller lättas upp. Ett ytterst viktigt beslut i samband med ramrian var att regeringen beslöt att inte gå vidare med planerna att minska antalet centralsjukhus. Vi i SFP ser det som ytterst viktigt att åtgärderna för att underlätta personalbristen inom vården nu bereds möjligast snabbt.

 

Ärade talman

Trots svåra anpassningsbeslut gör regeringen också viktiga riktade tilläggssatsningar, såsom 10 miljoner euro i stöd för vuxenutbildning inom branscher med akut behov.  Dessutom beviljas årligen 5 miljoner euro för att förbättra förutsättningarna för sysselsättning av kvinnor med invandrarbakgrund. Det här är speciellt viktigt eftersom vi vet att sysselsättningsgraden för yngre kvinnor födda utomlands är betydligt lägre än för motsvarande grupp män.

Dessutom riktas det för första gången permanent finansiering till ungdomsarbete i skolor och läroanstalter. Det här är ett viktigt eftersom ungdomsarbete har positiva effekter på välbefinnandet i skolorna. Därtill satsar regeringen på att förebygga skolmobbning och finansiera chattjänster för psykisk hälsa.

 

Ärade talman,

Det är ändå viktigt att inse att Finland inte lyfts enbart med nedskärningar eller skattehöjningar. Det är endast genom tillväxt som välfärdssamhället på sikt tryggas.  Vi behöver nya investeringar, fler människor i jobb och fler framgångsrika företag som i sin tur ger mer skatteintäkter. Om vi lyckas höja sysselsättningsgraden till kring  80 procent såsom i de övriga nordiska länderna, kan vi i framtiden undvika nya anpassningsförhandlingar.

 

Samtidigt vet vi att Finland inte har haft en ordentligt tillväxt på över 15 år. Därför valde regeringen i samband med ramrian att besluta om ytterligare åtgärder för att få fart på tillväxten. Enligt EK är investeringspotentialet inom den gröna omställningen över 200 miljarder euro i Finland. Den gröna omställningen är också ett av de effektivaste sätten att stävja klimatförändringen. Men det räcker inte med att veta att det finns potential.

 

För att påskynda investeringarna bereder regeringen en tidsbunden skattegottgörelse för sådana stora industriella investeringar som stöder investeringar i till exempel i batteri- och vätgasprojekt och fossilfri stålindustri. Vi måste håva in dessa investeringar till Finland för att få fart på tillväxten.

 

Tack!

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15