Granskningen av funktionshinderservicelagen bör prioriteras 

28.09.2023 kl. 09:22
Riksdagen har fattat beslut om att skjuta fram ikraftträdandet av funktionshinderservicelagen. SFP:s riksdagsledamot Henrik Wickström anser att den nya regeringen hamnade i en svår sits angående lagstiftningen.

– Det är mycket trist att vi blir tvungna att skjuta upp den här lagstiftningen. I slutet av förra riksdagsperioden gjordes det justeringar i lagen i samband med riksdagsbehandlingen som man inte fick alla konsekvensanalyser på. Resultatet var en lag som man inte hade reserverat tillräckliga ekonomiska resurser för. Även flera experter och sakkunniga har lyft fram utmaningarna med att tillämpa lagen på grund av de förändringar som gjordes i riksdagen, säger Wickström. 

Wickström påpekar att tanken inte är att försöka hitta inbesparingar från servicen. Nu är frågan om vem som ska omfattas av funktionshinderservicelagen. Enligt Wickström skulle en feltolkad lag kunna medföra en situation där stödbeloppet blir sämre för dem som verkligen är i behov av servicen. Det skulle inte vara rättvist. Samtidigt vill han lyfta fram att det inte juridiskt var möjligt att ta i bruk delar av lagen eller revidera lagen efter att den trätt i kraft. 

-Vi har granskat alla alternativ för den här gruppens bästa, säger Wickström. 

Wickström poängterar att lagen har delat starkt åsikterna på fältet. En del organisationer har upplevt att en förskjutning är bra medan andra har varit kritiska. Majoriteten av välfärdsområdena har varit för en uppskjutning av lagen. 

Wickström har förståelse för att det finns personer som är besvikna över beslutet. Wikström träffade igår FDUV:s representanter för att diskutera ärendet. Han hoppas att organisationerna tas med då de nödvändiga justeringarna i lagen ska göras. Regeringen har dessutom reserverat ett anslag för att stödja familjer med barn som lider av neuropsykiatriska utmaningar. 

-För mig och SFP är det viktigt att vi får den här lagen snabbt revideras till de delar som måste ses över. Hela lagen ska inte öppnas utan de problematiska delarna ska granskas. Dessutom kommer den här regeringen att reservera mer ekonomiska resurser för verkställandet av den här lagen i jämförelse med den förra. Det är ett tecken på att viljan att förbättra servicen genuint finns. 

Henrik Wickström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35