Nya lotsningslagen ger fortsatt dispens för mindre fartyg – men ministeriets kompetens oroar

22.02.2023 kl. 10:35

Det främsta syftet med den nya lotsningslagen är att förbättra sjösäkerheten. Tidigare har vissa fartyg på grund av sin storlek kunnat beviljas dispens, dvs. under vissa förutsättningar befriats från skyldigheten att anlita lots. Riksdagsledamot och kommunikationsutskottets medlem Sandra Bergqvist (SFP), som aktivt jobbat för att dispensförfarandet ska bibehållas, är nöjd över att förslaget fick brett understöd i riksdagens kommunikationsutskott.

– Dispensförfarandet är speciellt viktigt för de mindre rederierna och för de små hamnarna längs med kusten. De här aktörerna utgör en viktig del av vår finländska sjöfart och jag är väldigt glad över att SFP:s hårda arbete gav frukt, säger Bergqvist

Även om dispensförfarandet kommer att finnas kvar kom det fram under utskottsbehandlingen att det finns en stor oro för ökad byråkrati och därmed också ökade kostnader.

– Utskottet poängterar i sitt betänkande att reformen noggrant måste följas upp och vid behov vidta åtgärder för att trygga inhemsk sjöfart. Det här handlar om vår försörjningsberedskap och konkurrenskraft och det är viktigt att vi inte sätter käppar i hjulen för vår inhemska rederiverksamhet. Det här budskapet har vi på en bred front lyft fram tillsammans med min åländska kollega Mats Löfström under lagberedningens gång och i riksdagens Meriryhmä, säger Bergqvist. 

Efter fyra års intensivt arbete i kommunikationsutskottet är Bergqvist ändå orolig över kunskaperna gällande sjöfart inom kommunikationsministeriet och speciellt vid lagstiftningsarbete gällande sjöfart.

– Jag har vid ett flertal tillfällen reagerat över den bristfälliga kunskap kring sjöfart som finns vid ministeriet. De svar jag fått på de frågor jag har ställt vittnar om att sakkunskapen borde vara på en mycket högre nivå. Om detta inte rättas till kan det få djupa och allvarliga följder för hela Finland, konstaterar Bergqvist.

Utskottet var enhälligt i sitt betänkande. Den slutliga behandlingen av lotsningslagen i riksdagen sker på fredag.

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30