-Under de senaste dagarna har det kommit undersökningar som ifrågasätter samhällsnyttan med till exempel entimmeståget, en tågbana som i dagens läge beräknas kosta ca 4 miljarder euro. För en årlig trafik på två miljoner resor förväntas staten stå för åtminstone 2,5 miljarder euro. Det här är inte hållbart, säger Adlercreutz.
Entimmeståget skulle innebära kostnader av astronomiska mått för att uppnå en rätt blygsam försnabbning av resetiden. Det betyder att enbart projektets kapitalkostnader leder till en kostnad på flera hundra euro per inbesparad arbetstimme.
Den ledande tanken bakom många av de här stora tågprojekten har varit klimatnyttan. Nu ifrågasätter utredningarna de kalkylerna. Det beräknas ta upp till 300 år för Finlandsbanan och 140 år för det så kallade entimmestågets klimatavtryck att sparas in.
-Det här visar klart att vi istället bör fokusera på att förbättra den infrastruktur vi har. Att bygga nya banor genom skog och mark är inte bara dyrt, miljöpåverkan är också betydande. Samtidigt som det är viktigt att t.ex. utöka huvudstadsregionens pendlingsområde måste vi också ha helheten i åtanke. Och höghastighetsbanor är inte den enda tänkbara lösningen, avslutar Adlercreutz.