Lagstiftningen bör rättas till för att träbyggandet ska ta fart

22.08.2022 kl. 15:11
Det är dags att en gång för alla slå fast, att finländskt trä inte brinner bättre i Finland än i Sverige, sade Anders Adlercreutz, när Svenska riksdagsgruppen besökte träelementföretaget Timberpoint i Lovisa på måndagen. 

-Vi har i tiotals år försökt främja finländskt träbyggande men gamla förutfattade åsikter sitter hårt i. Idag är det fortfarande märkbart lättare och billigare att bygga trävåningshus i Sverige än i Finland. Här krävs i de flesta fall både tekniskt brandskydd, dvs sprinklers, och strukturellt brandskydd, dvs att trä kläs med skivor. I Sverige klarar man sig oftast med bara sprinklers, säger Adlercreutz.
 
Trähus av massiva träelement är en växande nisch inom träbyggandet.
 
-Ett massivt trähus är bra på många sätt. Det bildar ett kollager och det är tekniskt mycket säkert. Konstruktionerna är lätta att reparera och man behöver inte vara orolig för söndriga diffusionsspärrar som ofta leder till mögel. Det här är goda egenskaper som vi bör främja, säger Adlercreutz.
 
Adlercreutz varnar för att lagstiftningen lätt kan stoppa de senaste tidernas goda trend.
 
-Som en följd av kriget i Ukraina har vi alla fått upp ögonen för försörjningssäkerheten. Det är en av orsakerna till att träbyggande bör främjas. Utvecklingen kan dock lätt gå åt fel håll.  Vi skall akta oss för att ställa för höga värmetekniska krav på våra byggnader. Ett massivt trähus är inte till pappers speciellt energieffektivt, men i praktiken är det ofta det. När vi nu med goda skäl igen lyfter upp energieffektiviteten på agendan är det viktigt att vi inte i samma veva sätter käppar i hjulet för klokt, finländskt, massivt träbyggande, avslutar Adlercreutz.

 
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35