Genom ett lagförslag som behandlas i riksdagen på fredagen är det möjligt att i större omfattning än för närvarande ta i bruk virtuella styrsystem som ersätter vajerfärjornas fysiska styrlinor. Riksdagsledamot och medlem i riksdagens kommunikationsutskott, Sandra Bergqvist (Sfp), är nöjd med moderniseringen av nuvarande lag.
– Speciellt under vinterhalvåret kan den traditionella styrlinan vara bortkopplad på många vajerfärjor. En virtuell vajer hjälper föraren att hålla sig på färjeleden året runt i alla förhållanden, säger Bergqvist.
– Syftet med lagförändringen är att framförallt att förbättra trafiksäkerheten, men har även positiva effekter på miljön då en virtuell vajer inte fastnar eller grumlar havsbottnen, fortsätter Bergqvist.
Bergqvist har under behandlingen av lagförslaget betonat frågan om skillnaderna mellan en vajerfärja och frigående färja och de skillnader i besättning och kompetenskrav som finns för de olika färjorna. Bergqvist är mycket nöjd över att kommunikationsministeriet beslutat att inleda ett projekt för att utreda just detta.
– Faktum är att kompetenskraven hos dem som kör en vajerfärja inte är särskilt höga, samtidigt som vajerfärjorna har blivit större och trafiken livligare. Det är mycket välkommet att ministeriet inleder en utredning av kompetenskraven för förare av vajerfärjor, samtidigt som definitionerna av vajerfärja och frigående färja preciseras, säger Bergqvist.