Lönsamhetskrisen i lantbruket måste åtgärdas

03.02.2022 kl. 11:17

- Vi har en aldrig tidigare skådad, mycket djup, lönsamhetskris inom lantbruket. En stor del av gårdarna har stora ekonomiska problem. Utan snabba åtgärder finns det en stor risk att flera tusen lantbruksproducenter måste sluta med sin verksamhet. Situationen är inte bara en personlig katastrof för de berörda lantbruksproducenterna utan den hotar redan självförsörjningsgraden, den inhemska livsmedelsindustrin och dess arbetstagare och inverkar negativt på flera kreditinstitut, säger Thomas Blomqvist, minister för nordiskt samarbete och jämställdhet.

- Det största problemet ligger i de mycket kraftigt stigande energipriserna under de senaste månaderna. Vi har alla hört och läst om dem, men för jordbrukarkåren innebar höjda energipriser att nästan alla produktionskostnader ökat drastiskt. Gödselpriserna har mer än fördubblats på ett drygt år, likaså bränslepriserna, elkostnaderna har skjutit i höjden och också foderprisen har stigit. Som ett resultat av det här har lantbrukarnas inkomster fortsatt att sjunka säger minister Blomqvist.

- Nu är det helt nödvändigt att jordbrukarna får ett högre pris för sina produkter. Det som behövs är att få handeln med jordbruksprodukter att fungera flexibelt. Som det är nu tvingas producenterna till överlånga avtal där priset inte kan bindas till ökade produktionskostnader. Finländsk råvara för matproduktion är ingen bulkvara utan något vi kan och bör vara stolta över. Vi har rena produkter, en hög djuretik, praktiskt taget ingen salmonella och en minimal användning av antibiotika och bekämpningsmedel jämfört med vilket annat land som helst. Det här måste ha en inverkan på prisbildningen, poängterar Blomqvist.

- Jord- och skogsbruksminister Leppä, har mitt fulla stöd, han gör ett bra jobb och har bland annat ordnat rundabordsdiskussioner med de berörda parterna. Dessutom har Centralnämnden för affärssed tagit ställning i frågan och livsmedelsmarknadsombudsmannen har sammankallat en arbetsgrupp. Nu är det upp till bevis för handeln och det krävs en snabb förändring för en mer marknadsbaserad livsmedelshandel, säger Thomas Blomqvist.

- Det är viktigt att vi nu vänder varenda sten och söker lösningar både på kort och på lång sikt. Samtidigt är det ytterst viktigt att hålla fast vid att det inte får komma nya kostnader och pålagor på jordbruksnäringen. Ifall sådana görs måste de ersättas fullt ut så som det står i regeringsprogrammet, betonar minister Blomqvist.

Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30