Finlands väg framåt handlar om tillväxt, konkurrenskraft, sysselsättning, investeringar och en positiv framtidstro

29.04.2021 kl. 10:31
SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson är nöjd med slutresultatet från regeringen Marins halvtidsria som avslutades i torsdags. Genom sina beslut främjar regeringen tillväxten, förstärker Finlands och näringslivets konkurrenskraft, förbättrar sysselsättningen samt gör satsningar på forskning och innovation.

- Finlands väg framåt handlar om tillväxt, konkurrenskraft, kunnande, sysselsättning, investeringar och en välmående befolkning med en positiv framtidstro. Därför har regeringen i sin halvtidsria valt att sätta dessa saker i fokus. Vi måste våga tro på oss själva och på framtiden. Då  har vi alla möjligheter att lyckas, säger justitieminister Anna-Maja Henriksson.

Ett tvåårigt försök med höjt hushållsavdrag

Partiordförande Henriksson gläder sig särskilt att regeringen kommit överens om att i samband med budgetrian 2021 göra en linjedragning om ett tvåårigt försök gällande hushållsavdraget.

- Jag och SFP har redan en längre tid efterlyst ett tidsbundet försök med ett märkbart höjt hushållsavdrag. Därför är jag ytterst glad att målmedvetet och hårt SFP arbete nu ger konkret resultat.

- Jag är övertygad om att ett höjt hushållsavdrag skulle höja sysselsättningsgraden. När hushållen köper mera tjänster gynnas företagen. Då familjer kan anställa hjälpande händer i vardagen eller äldre kan köpa tjänster för stöd i hemmet, så är följden att fler sysselsätts och det skapas fler arbetsplatser, säger Henriksson.

Därtill beslöt regeringen om att stöda ändringar i uppvärmningssätt då man avstår från oljeuppvärmning genom att höja hushållsavdragets maximibelopp från 2250 euro till 3500 euro och den avdragbara delen från 40 till 60 procent. Ändringen är tidsbunden och är i kraft åren 2022-2027.

Hösten 2021 inleds en utredning där man bland annat utreder hur hushållsavdraget kan utvidgas till att omfatta andra energirenoveringar och renoveringar som görs av husbolag.

Sysselsättningsgraden ska vara 75 % år 2025

Regeringen har i samband med halvtidsrian fattat beslut om sysselsättningsåtgärder som sammanlagt kan ge 40 000 - till 44 500 arbetsplatser. Dessutom kommer regeringen före utgången av valperioden att göra beslut om nya sysselsättningsåtgärder som förstärker den offentliga ekonomin med 110 miljoner. Regeringens målsättning är att sysselsättningsgraden ska vara 75 procent år 2025.

- Vi behöver fler arbetsplatser och fler som jobbar. Genom en högre sysselsättningsgrad kan vi trygga vårt välfärdssamhälle på sikt. Därför har regeringen fattat beslut om en lång rad sysselsättande åtgärder. Många av dessa har SFP redan länge jobbat för. Det handlar bland annat om att främja arbetshälsan och att förbättra de partiellt arbetsföras situation på arbetsmarknaden. En mycket betydande reform är också att kommunerna ska få ansvaret för TE-byråernas tjänster.

- Förbättrande av ensamföretagares socialskydd är en annan fråga som SFP länge jobbat för. Därför är jag väldigt glad att regeringen nu utreder vidare den s.k. kombinationsförsäkringen. I dagens läge kan man försäkra sig mot arbetslöshet på basis av antingen löneinkomster eller företagarinkomster, vilket är problematisk för dem som växlar mellan att vara företagare och arbetstagare.

- Det ska alltid löna sig att ta emot ett jobb. Oavsett ifall det handlar om två timmar jobb, ett halvtidsjobb eller heltidsjobb. Därför är det bra att vi i regeringen nu kommit överens om att inleda ett försök med negativ inkomstbeskattning från och med början av år 2023. Element av negativ inkomstbeskattning har SFP förespråkat i samband med sitt förslag till socialskyddsmodell.

Finland behöver mera arbetskraftsinvandring

Finlands befolkningspyramid är sådan att vi i framtiden behöver en märkbar ökning i arbetsrelaterad invandring. Detta är inte ett alternativ, utan helt enkelt ett måste. Redan nu lider många finländska företag av brist på arbetskraft. Därför vill regeringen minst fördubbla arbetskraftsinvandringen tills år 2030 och efter det borde arbetskraftsinvandringen vara minst 10 000 personer per år.

-  Våra företag ska kunna lita på att tillståndsprocesserna gällande utländsk arbetskraft är möjligast snabba och smidiga. Regeringen har vidtagit åtgärder för att försnabba processerna så att behandlingstiderna är högst 30 dagar och målsättningen är också att behandlingsavgifterna i framtiden ska vara lägre. Som bäst bereds ett regionalt försök gällande lindring av behovsprövningen av utländsk arbetskraft.

- Men förutom processer och mindre byråkrati behöver vi också en större förändring. Vi behöver ett välkomnande och positivt samhällsklimat i Finland. Vår lagstiftning behöver främja arbetskraftsinvandring, inte ställa onödiga hinder.

Överskuldsättning bör minskas målmedvetet

Bekämpning av överskuldsättning och främjande av företagares möjligheter till bland annat skuldsanering är en viktig helhet för regeringen.

Konkurrenskraft och mera investeringar till Finland

Regeringen har i samband med halvtidsrian fattat beslut om en strategi för en industri i förnyelse. Ett centralt syfte för strategin är att värna om den finländska industrins konkurrenskraft och att främja nya investeringar.

-   Vi vill att allt fler finländare ska kunna delta i arbetslivet och att våra företag ska ha bästa möjliga förutsättningar att vara framgångsrika. Det är i företagen som de nya arbetsplatserna skapas. Därför har vi fattat beslut som stärker näringslivets verksamhetsförutsättningar. Vi höjer varken företagsbeskattningen eller skatten på arbete. Däremot föreslår vi bland annat ett elektrifieringsstöd för energiintensiva företag, säger Henriksson.

-   Förra veckan fick vi en glädjande nyhet om en storinvestering i Vasa. Vi behöver flera sådana här positiva nyheter, vi behöver fler investeringar i Finland.  Därför har regeringen kommit överens om en ambitiös helhet för att främja investeringar. Finland ska vara ett attraktivt land för både inhemska och internationella investeringar.

Smidiga, förutsägbara tillståndsprocesser är också centrala då företagen överväger var det ska göra sina investeringar. Regeringen skapar en accelereringsfil för stora och strategiskt viktiga investeringar. Dessutom ska  processerna överlag försnabbas.

-   För att trygga en smidig behandling av olika tillståndsärenden vidtar regeringen åtgärder för att behandlingstiderna utgångsmässigt inte ska räcka över ett år.

Mycket viktig är också fortsättningen av den dubbla avskrivningsrätten på investeringar i maskin och anläggningar för åren 2024-2025, som regeringen ska fatta beslut om i samband med budgetrian.

En trovärdig ekonomisk politik

I regeringens ekonomiska hållbarhetsvägkarta som godkändes idag beskrivs nuläget och målsättningarna för den ekonomiska politiken. Hållbarhetsvägkartans syfte är att förstärka den offentliga ekonomin genom tillväxt, ökad sysselsättning och måttlig anpassning. Regeringens målsättning är att höja sysselsättningen till 75 % och i mitten av årtiondet bryta den offentliga ekonomins ökande skuldsättning. Halvtidsgranskningens helhetslösning stärker den offentliga ekonomin.

- Coronapandemin har lämnat och lämnar fortsättningsvis sina spår i människors vardag och på finländska företags förutsättningar att verka. Därför vill regeringen föra en politik som stöder återhämtning. Samtidigt går vi inför trovärdiga lösningar för att redan i mitten av årtiondet återgå till en offentlig ekonomi som stöder stabilitet och ekonomisk hållbarhet, säger Anna-Maja Henriksson.

Regeringen överskrider regeringsperiodens budgetram med 900 milj. euro 2022 och 500 milj. euro 2023. Regeringen har kommit överens om att minska utgifterna bestående med 370 miljoner euro från och med 2023 samt att i budgetrian 2021 fatta beslut om skattelösningar, som stärker statsekonomin, med 100-150 miljoner euro.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35