Nystart och exitplan!

01.04.2021 kl. 07:47
För mig har påsken alltid varit en tid att få umgås med familjen. En tid med påskägg, god mat, påskris och barn utklädda till påskharar och påskhäxor, och möjligen en stämningsfull påskkonsert.

Påsken är också för mig en tid att andas ut och fundera på vad slutet av våren kunde bära med sig. Det är en möjlighet att omringad av nära och kära få umgås och fundera på framtida målsättningar och planer. Samtidigt uppmuntrar naturen oss till nyskapande då den dag för dag vackert presenterar ny grönska och stark vilja att slå ut i blom igen. Den här påsken blir igen lite annorlunda. Fortfarande lever vi mitt i coronapandemin, vilket betyder att alla familjemedlemmar inte kan komma hem. Det blir en hybrid-påskmiddag där vi umgås också på distans.

Vi är alla vid det här laget uttröttade på coronaviruset och allt det medfört. Jag hoppas att vi snart kan bli av med detta gissel som vi nu haft med oss över ett år. Jag vet att det är vår allas gemensamma önskan. I över ett år har vi också i regeringen fattat svåra beslut för att på bästa möjliga sätt värna om människors liv och hälsa.  Hittills har vi lyckats förhållandevis bra, men nu behöver vi också skifta fokus och börja blicka framåt.

Vaccineringarna har kommit bra igång och en stor del av den äldre befolkningen och riskgrupperna har snart fått sin första vaccindos. Vi kan i dagarna fira att en miljon finländare faktiskt fått den första dosen. Det innebär att vi så småningom får börja förbereda en övergång till det normala, fastän läget ännu är utmanande på många håll i landet. Vi behöver alltså våga börja tala om en exitstrategi, utan att för den skull tro att vi ännu inte skulle behöva fortsätta hålla smittkurvan nere. Det kommer att kräva vilja och aktiva val både nationellt, regionalt, i kommunerna och hos oss som individer. Vi måste alla fundera på hur vi kan bidra till att vi får hjulen att snurra igen. Sysselsättningen har lidit under pandemin, vilket i sin tur utmanar den offentliga ekonomin.

Sydösterbotten är på många sätt ett fint exempel på hur det på ett framgångsrikt sätt uppmuntras till företagande och ges förutsättningar för företag att verka. Det här är något resten av landet kunde lära sig av så att vi får nya arbetsplatser att födas och folk sysselsatta. Det är alldeles centralt att vi i hela Finland nu klarar av att stimulera ekonomin och uppnå en hållbar tillväxt. En god integrationspolitik i våra kommuner är också viktig.

En del av vägen framåt måste också handla om att vi värnar om de som lidit stora förluster under coronapandemin. För en del handlar det om personliga utmaningar man fått utstå, medan det för andra kan vara professionella svårigheter. Båda är lika viktiga att beakta. För branscher vars verksamhet drabbats hårt, som exempelvis kultur- och evenemangsbranschen, bereder regeringen ännu ytterligare stödpaket. Restaurangerna ska naturligtvis också kompenseras.

Mina tankar går också speciellt till alla de som under coronapandemin känt ensamhet, de barn och unga som haft det svårt i skolan till följd av distansundervisningen och de som mist någon kär. Det är viktigt att vi tar hand om varandra och här behövs stödåtgärder.


Nyskapandet och återhämtningen från coronapandemins följder måste få mer fokus nu efter påsken. Det är dags att börja utarbeta en ambitiös exitplan som ger förutsättningar för sysselsättning, företagande och tillväxt samt förstås också beaktar människors välmående.


Jag önskar alla läsare en riktigt glad påsk!

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15