Det är allvar nu

27.02.2021 kl. 11:46

Det gäller både på Åland och i Finland som helhet. Det kräver att vi fortsätter vidta rätt kalibrerade insatser utan att gripas av panik. Det går att få läget bra igen. Nyckeln till det är att vi alla fortsätter ta ansvar och följer rekommendationer.

 

Det är som mörkast innan det ljusnar. Om coronapandemin skulle vara ett skidlopp skulle vi nog nu befinna oss i den sista mördarbacken innan slutspurten. De kommande veckorna kommer antagligen bli de allra jobbigaste under hela pandemin medan målrakan hägrar. De allra flesta är trötta på restriktionerna, respekten för viruset är inte lika stor som i våras, och det finns en otålighet att få gå tillbaka till något mer normalt då många mår dåligt. Trots det måste vi nu orka kämpa den sista biten. Då kommer vi klara det.

 

För varje vecka som går vaccineras tiotusentals finländare och ålänningar. Vaccinerna har visats ge bra effekt, även om det är en kamp mot klockan att vaccinera alla och under tiden pressa tillbaka smittan i hela världen så att vi inte får nya mutationer som vaccinerna inte biter på.

 

Alla vet redan vilka åtgärder som är viktiga att vidta. Framförallt gäller det att skära ner på fysiska kontakter så att man inte som symptomfri av misstag råkar smitta någon annan. Precis som ÅHS säger är smittkedjorna nu så långa och så komplicerade att även då man vet var de började så kan smittan i praktiken finnas var som helst nu.

 

De åtgärder vi ska vidta fungerar bara om tillräckligt många gör det. Här handlar det igen om dig och mig och att vi tänker själva, använder sunt förnuft och följer rekommendationerna för att minska virusspridningen.

 

Finlands regering gav nya starka rekommendationer förra veckan. Trots att de låter som beslut är de rent juridiskt starka rekommendationer till regionalförvaltningsverken och landskapsregeringen, som enligt lagen är ansvariga förvaltningsmyndigheter. Det här kan ibland skapa lite förvirring, och också ibland onödig politisering. Jag har dagligen kontakt med både Finlands regering och landskapsregeringen. Jag kan intyga att samtliga gör sitt allra yttersta för att på optimalt sätt bekämpa virusspridningen.

 

Även om det finns lite skillnader i tolkningarna av rekommendationerna i praktiken, vilket det för övrigt också finns på andra ställen i Finland, så är det snarare detaljer än olika strategier. Ålands landskapsregering har exempelvis valt att stänga närundervisningen i högstadierna redan en vecka tidigare än på många andra håll. Det är så klart inget lättvindigt beslut eftersom närundervisningen är så viktig. Man gör helt rätt politisk prioritering då man försöker minimera sidoeffekterna för barn och unga. Här tycker jag att man på Åland och i varje skola på alla nivåer agerat oerhört ansvarsfullt, och jag vet att man kommer fortsätta att göra det.

 

Det är viktigt att landskapsregeringen och ansvariga smittskyddsläkare har starka smittskyddsbefogenheter. Med det sagt tycker jag också det var viktigt att Åland inte undantogs de nya ändringarna i smittskyddslagen eftersom det nu ger landskapsregeringen ytterligare verktyg ifall det skulle behövas.

 

Regeringen har sagt att man idag har för avsikt att utlysa undantagstillstånd på nytt i enlighet med grundlagens 23:e paragraf. Man har för avsikt att föra ett lagförslag till riksdagen om att stänga restaurangerna på samma sätt som under våren mellan 8 mars och den 28 mars. Grundlagsutskottet kommer granska lagförslaget noggrant när riksdagen väl får det.

 

Jag är säker på att vi kommer klara oss igenom den här prövningen också och säkerställa att läget inte behöver bli så mörkt som det kan bli ifall vi inte klarar av att ta det gemensamma ansvaret nu. Det är i våra egna händer. Tack (igen) för att du orkar och för att du tar ansvar!

Mats Löfström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35