Pengar till en ny Rävsundsbro behövs nu!

14.12.2020 kl. 12:21
På måndagen meddelade NTM-centralen om nya begränsningar på Rävsundsbron i Pargas, med anledning av brons dåliga skick.

I nuläget är fartbegränsningen 70 km/h och bara ett tungt fordon i gången tillåts köra över bron. Den nya hastighetsbegränsningen kommer att vara 50 km/h och restriktionerna för tunga fordon kvarstår. Riksdagsledamot Sandra Bergqvist (SFP) ser mycket allvarligt på NTM-centralens begränsningar.
 
- Det här bevisar att bron är i ytterst dåligt skick och måste ersättas så fort det bara är möjligt. Tyvärr måste vi förbereda oss på att dessa begränsningar är i kraft ända tills vi får en ny bro. I värsta fall kommer vi att se ytterligare begränsningar, säger Bergqvist.

Planeringen av en ny bro är i slutskedet och förväntas bli klar under 2021. Efter det kan en ny bro börja byggas och själva byggandet beräknas ta tre år. Den nuvarande brons livslängd uppskattas ta slut år 2025.
 
- Vi behöver pengar till en ny Rävsundsbro så fort som möjligt! Det här är vår enda väg till fastlandet. Om bron tas ur bruk står över 15 000 personer och 1 300 företag utan någon form av förbindelse till fastlandet och en viktig förbindelse till Åland skulle brytas. På 48 timmar skulle en stor del av byggarbetsplatserna i södra Finland stanna då de inte får byggmaterial från Pargas, säger Bergqvist.

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00