Pengar till en ny Rävsundsbro behövs nu!

14.12.2020 kl. 12:21
På måndagen meddelade NTM-centralen om nya begränsningar på Rävsundsbron i Pargas, med anledning av brons dåliga skick.

I nuläget är fartbegränsningen 70 km/h och bara ett tungt fordon i gången tillåts köra över bron. Den nya hastighetsbegränsningen kommer att vara 50 km/h och restriktionerna för tunga fordon kvarstår. Riksdagsledamot Sandra Bergqvist (SFP) ser mycket allvarligt på NTM-centralens begränsningar.
 
- Det här bevisar att bron är i ytterst dåligt skick och måste ersättas så fort det bara är möjligt. Tyvärr måste vi förbereda oss på att dessa begränsningar är i kraft ända tills vi får en ny bro. I värsta fall kommer vi att se ytterligare begränsningar, säger Bergqvist.

Planeringen av en ny bro är i slutskedet och förväntas bli klar under 2021. Efter det kan en ny bro börja byggas och själva byggandet beräknas ta tre år. Den nuvarande brons livslängd uppskattas ta slut år 2025.
 
- Vi behöver pengar till en ny Rävsundsbro så fort som möjligt! Det här är vår enda väg till fastlandet. Om bron tas ur bruk står över 15 000 personer och 1 300 företag utan någon form av förbindelse till fastlandet och en viktig förbindelse till Åland skulle brytas. På 48 timmar skulle en stor del av byggarbetsplatserna i södra Finland stanna då de inte får byggmaterial från Pargas, säger Bergqvist.

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30