Statsrådets redogörelse om Finlands program för hållbar tillväxt

01.12.2020 kl. 14:30
Gruppanförande 1.12.2020, Joakim Strand, Svenska riksdagsgruppen

Ärade talman,

EU:s återhämtningsfond är ingen säck med miljarder som julgubben kommer in med. Det är skäl att påminna om att fonden aldrig skulle ha blivit aktuell utan coronaviruspandemin – som exceptionellt påverkat hela välden, ändrat våra beteendemönster och som också skapat extrema problem för den europeiska ekonomin.

Det är därför – precis som finansminister Vanhanen säger – av enorm betydelse hur vi styr användningen av denna EU-finansiering som handlar om betydande anslag utanför ramen för vår statsekonomi. Det är nu som vi definierar målen för investerings- och reformprojekten. Och projektet ska uppfylla de klara kriterier som fastställts för EU-fonden.

Ett centralt kriterium är att 37 procent av finansieringsmedlen ska användas för att försnabba den gröna teknologiska omställningen. Här satsar Finland mera. Vi har tänkt att minst 50 procent går till de klimatpolitiskt hållbara investeringshelheterna.

Det handlar såväl om att byta ut privatpersoners oljepannor som att stärka våra företags position i globala värdekedjor. Alla åtgärder bedöms utgående från hur mycket de minskar på vårt koldioxidavtryck.

Här är det viktigt att inse vikten av att fokusera på sådana projekt som uttryckligen aktiverar även privata investeringar i forskning, undervisning och innovationer, så kallade FoUI-investeringar. Denna dimension kommer på ett föredömligt sätt fram i statsrådets redogörelse. Kompanjonskap mellan privata och offentliga aktörer – men också samarbete över förvaltningsgränser – är centrala förutsättningar för att programmet ska lyckas.

Ju mera vi lyckas genom offentliga satsningar starka nya privata FoUI-investeringar desto större effekt når vi med programmet. Nya gemensamma FoUI-kompanjonskap särskilt för många av våra ledande företag stärker de verksamhetspunkter som finns i Finland, både som en del av den internationella värdekedjan och den interna konkurrensen inom globala företagskoncerner. De offentliga anslagen kan ha en avgörande inverkan på om man koncentrerar de viktigaste FoUI-projekten och därmed arbetsplatserna till exempelvis Kina, USA, Italien eller Finland.

Som exempel på detta kan tas världens miljövänligaste kombinerade passagerar- och fraktfartyg som beställts av Vasa stad och Umeå kommun. Enbart byggnadsskedet sysselsätter i Raumo direkt cirka tusen manarbetsår, tillverkningen av komponenter är till cirka 85 procent inhemsk, men – viktigast av allt – fartyget fungerar som företagens och forskarnas gemensamma laboratorium och utvecklingsplattform. Globalt handlar det om den finländska marin-, energi- och miljöteknologins skyltfönster, som garanterat för sin del har bidragit till att bara i Vasa är på gång nya privata industriella exportinriktade investeringar värda över en miljard euro. Dessa aktörer har naturligtvis partners, underleverantörer och forskningssamarbete runt om i hela Finland.

Ärade talman,

Inom ramen för EU:s återhämtningspaket har vi också en unik möjlighet att höja finländarnas kunskapsnivå. Här behövs långsiktigt tänkande. Det finns skäl att nu se hur vi i Finland förnyar vår infrastruktur när det gäller forskning och innovationer. Inom ramen för återhämtningspaketet kan vi få loss flera hundra miljoner som vi kan styra på forskning, utbildning och innovationsverksamhet.

Programmets grundläggande idé är ju att lindra coronaviruskrisens följder på olika sätt. Vi kan och ska söka finansiering som förbättrar social- och hälsovårdstjänsterna, och även stärker utbudet på mentalvårdstjänster. Det sistnämnda är ett av regerings prioriteringsområden, som SFP länge backat upp.

Det finns krafter inom EU som försöker fälla EU:s långtidsbudget och därmed coronavirusåterhämtningspaketet. Ungern och Polen vill inte godta att finansieringen förutsätter att man följer rättsstatsprincipen.

Dessa tackar gärna ja till återhämtningsmiljarderna, men är inte beredda att stå för europeiska rättsvärderingar. För SFP och Svenska riksdagsgruppen är rättsstatsprincipen helt grundläggande i sammanhanget och det har varit viktigt att Finlands regering försvarat den. EU ska inte vara någon normlös bankautomat.

Arvoisa Puhemies,

Till slut är det på sin plats att citera framtidsutskottets tidigare utlåtande om Green Deal, där vi särskilt ville understryka att ”de globala affärsmöjligheter som anknyter till digitaliseringen och till produktionen, distributionen och lagringen av energi är särskilt kritiska faktorer för den gröna omställningen och för en hållbar, sysselsättningsfrämjande tillväxt. Därför måste Finland målmedvetet sträva efter en ledande roll i arbetet för en hållbar framtid genom att särskilt inom energi- och miljöteknik utveckla planerings-, utvecklings-, forsknings- och affärskompetensen på systemnivå.”

Dessa marknader är så enorma att Finland har alla möjligheter att få till stånd ny export – som ger arbetsplatser och välfärd – värd tiotals miljarder. Samtidigt hjälper vi världen att konkret uppnå klimatmålen i Parisavtalet.

Svenska Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om pensionärernas inkomster

Riksdagen är på väg att sätta modernt rekord i antalet interpellationer. Vi debatterar idag den femtonde interpellationen för denna period – och då har vi ännu ett år kvar. Under de två tidigare perioderna stannade antalet vid tolv och tretton interpellationer. Det verkar dessutom som om oppositionen indelat väljargrup-perna mellan sig; vänstern talar om pensionärerna, de gröna om barnfamiljerna medan samlingspartiet värnar om kommunerna.
19.09.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om statsbudgeten för år 2007

Ett tack till finansministern och regeringen för presentationen av regeringsperiodens sista budgetförslag. Då vi debatterade den första budgeten hösten 2003 var det ingen i oppositionsleden som trodde att regeringens strama, men ansvarsfulla, budgetramar skulle hålla. Idag får vi alla konstatera att regeringen lyckades genomföra vad den lovat. Statsekonomin är i balans, finländarnas hushållskassa har ökat tack vare systematiska skattesänkningar och de flesta grupper har fått sina stöd förhöjda.
12.09.2006 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i militär krishanteringsoperation i Libanon

Regeringen föreslår att Finland skall delta i FN-operationen i södra Libanon genom att skicka 250 män och kvinnor till regionen. Svenska riksdagsgruppen stöder förslaget. Regeringens begäran om fullmakt för denna fredsbevararoperation står i linje med den säkerhetspolitiska linje och globala ansvar som Svenska riksdags-gruppen talat för.
05.09.2006 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om målen för Finlands EU-ordförandeskap

I vilket tillstånd är EU när Finland tar över stafettpinnen från Österrike den 1 juli? Intrycket är att tyngd-punkterna i EU kommer att ligga dels vid ett effektivare bruk av existerande regler, dels vid utrikesrelatio-nerna samt vid energi, men också rättsliga och inrikesfrågor. Mera verkställighet än lagstiftning, mera utrikesrelationer än förlikningar med Europaparlamentet.
21.06.2006 kl. 00:00

Riksdagens 100- årsjubileumssession

I medlet av 1800-talet började drömmen om ett fritt Finland ta sin form. Tankar blev till ord. Runeberg, Topelius, Snellman, Cygnaeus, Lönnroth och Castren personifierade denna utveckling. På olika sätt bidrog de tillsammans till att Finlands folk fick en gemensam nationalanda som blev en förutsättning för självständigheten några decennier senare.
01.06.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om regeringens handikappolitiska redogörelse

Att födas som handikappad i Finland innebär inte ett liv i misär som i så många andra länder. Den nordiska välfärdsmodellen har för längre sedan omfattat de handikappade. Det betyder ändå inte att vi skulle ha nått en godtagbar nivå på servicen. Handikappvården är i Finland inte på samma goda nivå som i de andra nordiska länderna. Personlig assistans och utnyttjande av modern teknologi tryggar inte normalitet i livet på samma sätt som i våra grannländer.
16.05.2006 kl. 00:00