SFP kommer inte att kunna godta vårdreformens finansieringsmodell som den ser ut nu

26.09.2020 kl. 10:18
För Svenska folkpartiet är det fullständigt klart att finansieringen i social- och hälsovårdsreformen fortfarande måste ses över nu när utlåtanderundan är över.

Partiordförande och justitieminister Anna-Maja Henriksson sade i sitt tal på SFP:s partidag att partiet inte kommer att kunna godta social- och hälsovårdsreformens finansieringsmodell som den ser ut nu.

- Varje finländare ska ha rätt till fungerande hälso-, sjuk- och äldrevård när de behöver det. Vårdreformen ska göras för att trygga människors rätt till vård – inte för att försämra den. Jag känner en stor oro över vårdens finansiering. Utlåtanderundan tog slut igår och vi vet redan att där finns många kritiska röster. Varje regeringsparti har orsak att ta utlåtandena på allvar, säger Henriksson.

- SFP kan inte godkänna en modell som i många landskap skulle leda till nedskärningar i hälso- och sjukvården. Vilken region i Finland har för många sjukvårdare eller läkare? I vilket landskap kan vi minska på hemvård och serviceboende samtidigt som befolkningen åldras? Gällande frågan om vårdens finansiering har vi i SFP hittills känt oss ganska ensamma i regeringen, säger Henriksson.

Utlåtanderundan för den nya social- och hälsovårdsreformen avslutades igår fredag.

Ett tidsbundet försök med lokala avtal i hela Finland

I sitt tal framhävde Henriksson vikten av att förnya Finland och fördomsfritt söka lösningar för att förbättra sysselsättningsläget.

- Vi behöver förnya vår arbetsmarknad. Det måste göras utan att arbetstagaren – människan – känner sig trampad på. Men det går inte att leva på 2020-talet med 1990-talets strukturer.  Det gäller att bland annat skapa större möjligheter för lokala avtal vid företag.

- Nästan alla i Finland vill främja lokala avtal, men ändå har frågan länge stampat på ställe. Det kan inte ligga i någons intresse. Om en arbetsplats kan säkras genom bättre möjligheter till lokala avtal - vad är då viktigare? Tryggandet av arbetsplatsen eller vem som avtalar lokalt,  frågar Henriksson.

- Arbetsmarknadsparterna fungerade exemplariskt tillsammans under våren och många viktiga frågor kunde beslutas snabbt. Nu behövs samma beslutsamhet också gällande lokala avtal. Det torde ligga i allas intresse att hitta lösningar som tryggar och skapar arbetsplatser. Därför vill jag se ett tidsbundet försök med lokala avtal i hela Finland, säger Henriksson.

Henriksson vidtalade också behovet att höja hushållsavdraget.

- I de här exceptionella tiderna måste vi också våga komma med radikala förslag. Därför vill vi utvidga och höja hushållsavdraget till 7500 euro för att stödja företagsamhet och förbättra sysselsättningen, avslutar Henriksson.

Svenska folkpartiets partidag i Vanda ordnades i år som hybridmodell med knappt hundra av sammanlagt 209 delegater på plats.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50