Statsministerns upplysning om EU:s återhämtningsfond

09.09.2020 kl. 14:53
Gruppanförande hållet av ledamot Eva Biaudet.

Ärade talman,

 

Dagens debatt och statsministerns upplysning handlar djupast sett om vår inställning till EU och Europa. Vill vi se Finland som en uppbygglig aktör i det europeiska samarbetet? Eller vill vi att Finland allt mer stänger ut sig från internationellt samarbete och den naturliga referensram som Norden och Europa är för oss?

Kritikerna av EU:s återhämtningsfond gör det för lätt för sig. Det är enkelt att vara domedagsprofet om man låter bli att ärligt och seriöst sätta sig in i vad det handlar om.

Ingen kan förneka hur hårt coronapandemin har slagit mot ekonomierna i Europa. Att det nu behövs starka gemensamma återhämtningsåtgärder handlar inte om fattighjälp till vissa delar av Europa, utan är något som är nödvändigt för hela EU.

Finland kommer att få drygt tre miljarder euro i coronastöd. Pengarna kommer att styras framför allt till investeringar som skapar hållbar tillväxt.

 

Vi kommer att utnyttja dem för att förnya hälsovårdssektorn och arbetsmarknaden, höja sysselsättningsgraden och förbättra jämställdheten mellan könen. Investeringarna kommer särskilt att inrikta sig på hållbara energilösningar, klimatförändringen och digitaliseringen.

Ju bättre särskilt Tyskland och Frankrike – men också svårt drabbade coronaländer såsom Spanien, Italien och andra länder – lyckas med sin återuppbyggnad, desto mer gynnas Finlands exportindustri. Vi behöver ett Europa som återhämtar sig på bred front.

 

Ärade talman,

Sannfinländarna och andra som vill höra till de hårdaste kritikerna av återhämtningspaketet borde ta sig tid att läsa Finlands Banks expertutlåtande om EU:s återhämtningsfond, som riksbanken gav redan i juni. Det är en god lektion i vad återhämtningsfonden handlar om och vad den inte handlar om. I expertutlåtandet konstateras att krisen inverkar på Finlands export i betydande grad och att verkningarna kan delvis bli långvariga. Vidare framhålls att förtroendet för EU:s och euroområdets förmåga att svara på gemensamma problem är i vågskålen.

Med den kunskapen i bagaget skulle vi ha sluppit en pseudopolitisk debatt om juridik och kunnat koncentrera oss på hur EU bättre kan svara mot framtidens krav.

SFP och Svenska riksdagsgruppen anser att statsminister Sanna Marin och Europaminister Tytti Tuppurainen lyckades väl på det avgörande toppmötet i slutet av juli. Finlands mål att bidragsdelen minskades uppfylldes och Finland lyckades i EU:s långtidsbudget förhandla sig till ett betydande nationellt kuvert för att utveckla vår landsbygd. Dessa pengar kommer att bidra till att skapa ett mer ekologiskt hållbart jordbruk.

Också rättsstatsprincipen avancerade enligt Finlands målsättningar.

Ärade talman,

Återhämtningspaketet är en lösning av engångsnatur i ett ytterst exceptionellt världsläge.

Vi måste också tänka på vad som skulle ha varit alternativet. Alternativet till paketet var ingen överenskommelse alls. Det skulle ha varit ett hårt bakslag. Det skulle ha betytt förtroendekris på finansmarknaden, fördjupade politiska konflikter i hela EU-politiken och en avstannad återhämtning. I det skenet ter sig resultatet som verkligen bra, också ur finländsk synvinkel.

Precis som under eurokrisen för tio år sedan talar motståndarna till paketet mest om framtida säkerheter och förluster.  Men vi frågar: var finns oron för EU:s framtid och alla de inhemska arbetsplatser som riskerar gå förlorade utan återhämtningsåtgärder?

För EU är det en trovärdighetsfråga att strängt hålla fast vid genomskinliga och logiska beslutsprocesser då fonden nu ska användas för att påskynda återhämtningen.

Och sist, men inte minst, vill jag påminna om att detta inte endast handlar om ekonomi. Vi vill se ett starkare EU med handlingskraft och vilja till gemensamma lösningar på övernationella frågor, mer solidaritet mellan människor i vårt Europa.

Aldrig har Europa varit mer hem för oss än nu. Människor bor och har nära familjeband över gränserna. De unga kan studera i Europas finaste universitetsstäder. Det är alltså dags för politikerna och beslutsfattandet att komma ifatt utvecklingen och se vad vi kan åstadkomma tillsammans, vi européer.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15