Bra att social- och hälsovårdsministeriet kommit med klara besked.

26.08.2020 kl. 13:27
Bra att social- och hälsovårdsministeriet äntligen kommit med klara besked då man konstaterar att kryssningar fortsättningsvis inte kräver karantän så länge man inte gått i land i Sverige.

Efter flera veckor av förvirring kring regelverket meddelade social- och hälsovårdsministeriet idag tydligt vad som gäller. Ingen karantän kommer heller i fortsättningen krävas om man varit på kryssning med en passagerarfärja.

- Jag är glad att man nu äntligen tydligt kommunicerat vad som gäller i frågan så att man skingrar osäkerheten. Eftersom medborgare är duktiga på att följa rekommendationer, vilket är en bra sak, är det också oerhört viktigt med klara och tydliga direktiv, säger Ålands riksdagsledamot och svenska riksdagsgruppens vice ordförande Mats Löfström.

- Därför har det också varit mycket olyckligt med denna förvirring och att det tagit flera veckor av frågor från rederier, medborgare, politiker och media innan någon med säkerhet kunnat svara på vilken linje som faktiskt gäller i just detta ärende. Så kan det bara inte vara, säger Löfström.

Osäkerheten fick genast konsekvenser för rederierna och turistföretagare på Åland som fått avbokningar trots att de inte fått några nya direktiv. Ingen information hade heller publicerats via officiella kanaler på ministeriets, THL:s eller gränsbevakningsväsendets hemsida.

- Mig veterligen har man inte kunnat konstatera någon smittospridning från ombord på fartygen i Sverigetrafiken under sommaren. Rederierna har arbetat hårt med rutinerna och det har varit tryggt på fartygen. Nu är dessutom coronaläget i Sverige dramatiskt mycket bättre än i juni. Därför skulle det ha varit ologiskt att införa stängare rekommendationer än tidigare eftersom rekommendationerna uppenbarligen varit tillräckliga också i en mycket värre fas av pandemin. Dagens besked är välkommet, säger Löfström.

Löfström har varit i mycket aktiv kontakt med social- och hälsovårdsministeriet samt regeringen under denna tid av oklarhet som startade den 3 augusti.

- Det är viktigt att generellt påminna om att coronapandemin är långt ifrån över och att det är avgörande att alla fortsätter agera ansvarsfullt som hittills. Det är ändå viktigt att det hela tiden finns klara motiv och en nödvändighet för varje begränsande åtgärd eftersom det har en konsekvens och en kostnad. Just därför är det avgörande att direktiv är klara, tydliga och väl underbyggda. Här finns rum för förbättring och det är viktigt att man ser över rutinerna så att den här typens osäkerheter alltid ska kunna undvikas, säger Löfström.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30