Coronatröttheten höstens stora utmaning

06.08.2020 kl. 11:45

Vi har i sommar kunnat njuta av restaurangbesök, små kulturevenemang och ”strandhäng” med vännerna. Efter en vår av isolation har de här sociala aktiviteterna varit av stor betydelse för många – en möjlighet att pusta ut och leva lite normalt liv igen. Coronaviruset har ändå satt sin prägel på sommaren. Den planerade utlandsresan blev inte av och många festivaler inhiberades. Överallt har man hört och sett den redan välbekanta frasen – kom ihåg att tvätta händerna och att hålla avståndet! För någon dag sedan hörde jag ett samtal mellan två vänner, som pratade om hur trötta de var på corona och hur de bara ville att allt skulle vara som vanligt. Det här önskar vi säkert alla och det är därför vi nu igen står i ett avgörande skede.

 

Coronatröttheten är ett symptom på hur utmanande det är att strida mot en osynlig fiende. Även om man i början av våren strikt följde restriktioner och regler, kanske man i ett senare skede börjat slarva då påverkan av viruset inte längre känns lika direkt för en själv. Därför behöver vi inte bara en coronastrategi, utan olika strategier som lämpar sig för alla i samhället. För att skydda människoliv måste vi fortsättningsvis alla göra vad vi kan för att dämpa virusets framfart. Det gör vi bäst med att ha begränsningar på en rimlig nivå.

 

Vi måste sätta fokus på vad som är viktigt för olika åldersgrupper i samhället. Vi vet att barn behöver få leka och röra på sig. De mår bra av att träffa vänner, lära sig nya saker i skolan eller springa av sig på dagisgården. Det att barnskyddsanmälningarna rasat under corona betyder inte att barnen mår bättre nu, utan att de mår dåligt i det dolda. På många håll i världen är det unga vuxna som nu smittas. Vi kan inte stoppa dem från att vara unga, utforska livet och få nya vänner. Istället för att stämpla dem som totalt oansvariga måste vi skapa strukturer så att unga vuxna kan leva sin vardag på ett tryggt sätt. Småbarnsföräldrarnas vardag måste också gå att strukturera så att de på riktigt har en möjlighet att distansarbeta - inte bara vara dagispersonal, skolgångsbiträde, kökspersonal och fritidsledare samtidigt som de ska göra sitt eget jobb. För riskgrupperna gäller det naturligtvis att skapa en harmonisk och trygg vardag där man undviker onödig isolering och skapar trygga sätt att träffa släktingar och vänner. Och vårdpersonalen – ja de måste naturligtvis också få känna att de kan vara trygga och utvilade i sitt arbete. Vi måste hålla begränsningar på en rimlig men ändå behövlig nivå för att människor ska må bra i den nya vardagen. Det handlar om en balansgång mellan människors psykiska välbefinnande och fysiska hälsotillstånd. Det här är den svåraste av ekvationer, men samtidigt det som vi måste fokusera ännu mer på.

 

Uppluckrade restriktioner gör vardagen lite mer lik den vi kände till före corona, men coronaviruset finns fortfarande kvar. Än är det inte över hur mycket vi än hoppas på det. Börjar vi ta för lätt på coronasituationen kanske vi också tar för lätt på vad viruset kan ha för konsekvenser. Det är då vi kan bli farliga för oss själva och för andra. Vi måste hela tiden påminna oss om att smittan fortfarande finns och att återgången till jobbet eller skolan kanske inte kommer att bli så som vi hoppats.

 

Så länge smittan härjar ute i världen finns det också en risk för att den finns här. Låter vi coronatröttheten ta över tappar vi vårt fokus på en ny, trygg och säker vardag.

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35