Fredlig protest och stora pengar i rörelse

06.06.2020 kl. 07:50
I tisdags fylldes mångas sociala medier med svarta rutor. För egen del trodde jag först att det var nåt fel på mitt flöde.

I onsdags var det första jag såg efter arbetsdagens slut en cyklande ung mörkklädd man med en svart flagga fäst på sin cykel. På flaggan stod texten I can’t breathe, jag kan inte andas på svenska.

För ännu en månad sen var Helsingfors folktomt, nu var gatorna fyllda av folk. Många bar munskydd. Flera bar även hemmagjorda skyltar med texter på engelska som Black Lives Matter, White Silence Is Violence, No Justice – No Peace.

Över 3000 personer samlades på Senatstorget i Helsingfors till en fredlig protest mot rasism.

Allt fick sin början från en video, filmad 25 maj, där en mörkhyad man i USA hörs säga I can´t breath samtidigt som en polis trycker ner honom mot marken i samband med ett gripande.

Vi vet alla utgången.

Den här händelsen var startskottet till upplopp med massiva följder i USA, något som vi nog inte sett slutet på ännu.

Black Lives Matter - på svenska Svarta liv spelar roll - är en amerikansk proteströrelse som utvecklats allt starkare under det senaste decenniet för att kämpa mot polisvåld och rasism. Den väcktes nu till liv igen.

Motsvarande demonstrationer har förekommit den senaste veckan på gator och torg runt om i världen.

I medier har vi kunnat se då två poliser står på Senatstorget med en Black Lives Matter skylt, samtidigt som de i artikeln konstaterar att hela poliskåren fördömer rasism och polisvåld. En otroligt viktig gest med viktigt budskap - vi måste tillsammans stå upp mot rasism.

Samtidigt vet vi att rasismen förekommer i vårt samhälle. Onsdagens protest och uppdateringar på sociala medier är den enskilda människans sätt att visa solidaritet.

Veckan har i övrigt varit innehållsrik med en historiskt stor tilläggsbudget, EUs återhämtningsfond och information om vårdreformen som de största frågorna. Många frågor, som i normala fall skulle få mycket utrymme, växer sig inte lika starka nu.

Den aktuella tilläggsbudgeten är den budget som är närmast människan i coronatider, sett ur servicehänseende. I den lyfts fram tryggandet av basservicen i kommunerna och speciellt barn och unga, vilket gläder mig.

I tilläggsbudgeten finns stora satsningar på infrastruktur, dels sådana som vårt näringsliv har stor nytta av men även mera pengar för asfaltering av vägar, något som även märks på landsbygden.

Just nu krävs stimulans för att hålla hjulen i rullning. Samtidigt vet vi att utmanande tider väntar efter detta – men vi fixar det, precis som vi gjort tidigare också.

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30