Exceptionella tider kräver exceptionella beslut

07.06.2020 kl. 07:49
Exceptionella tider kräver exceptionella beslut. Veckan som gick blev historisk, då regeringen gav ut den fjärde tilläggsbudgeten för detta år

Summan är sammanlagt 5,5 miljarder euro. Tilläggsbudgeten är stor men det är vad situationen nu kräver. Det vi nu behöver är framtidstro i vårt land samt förbättrade förutsättningar för företagen och individerna att investera och satsa på sin framtid. 

 

En mycket viktig del av tilläggsbudgeten är stödet till kommunerna. Coronaepidemin har haft stor effekt på kommunernas ekonomi och regeringen vill stöda kommunerna över de utmanande tiderna. Den basservice som våra kommuner ger åt sina invånare är helt central för alla finländare. Den behöver tryggas. Det handlar bl.a. om skola, vård och omsorg.

 

De lärdomar vi fick med oss från 90-talets ”lama” är värdefulla när Finland bemöter liknande utmaningar som då. Speciellt viktigt är det att satsa på barn och unga, på deras utbildning och sociala verksamhet. Att sätta deras välmående och framtid i fokus är något som gynnar oss alla, för det är de som ska bygga och skapa framtidens Finland. Därför gör regeringen satsningar på alla plan, från dagvård till högskolor. Ett mycket viktigt beslut som berör också våra svenskspråkiga högskolor är att antalet antagningsplatser i högskolorna tillfälligt ökas kraftigt.

 

Tilläggsbudgeten innehåller betydande stimulansåtgärder i form av ett stort infrastrukturpaket, varav en hel del räls. Med tanke på Åboland gläder det mig speciellt att vi också kan fortsätta utveckla vägen mellan motorvägen E18 och Rävsundbron. Summan på 500 000 euro tryggar planeringen av den nya vägsträckan. Pargasleden är ett viktigt infraprojekt och vårt arbete inom regeringen har nu burit frukt. Vi föreslår också flera satsningar som är viktiga bland annat för omställningen till en mera klimatsmarta vardag.

 

Vi behöver också nu fokusera på en höjning av sysselsättningen. Endast genom fler människor i jobb kan vi på lång sikt trygga och utveckla vårt välfärdssamhälle. Flera människor i jobb ger mer skatteintäkter för att finansiera all den service vi behöver. Därför är vårt behov av reformer på arbetsmarknaden fortfarande minst lika stort som det var före coronapandemin började, om inte större. Det finns därför ingen möjlighet att pruta på målsättningarna gällande sysselsättningen. Tvärtom måste vi höja ribban ytterligare. Också här är regeringen ambitiös. Regeringen kommer vid höstens budgetria att slå fast en ny målsättning, som är högre än 60 000 nya arbetstillfällen. Vi kommer alltså målmedvetet fortsätta arbetet för att förbättra sysselsättningen och göra nödvändiga arbetsmarknadsreformer. Sysselsättningsgraden borde på lite längre sikt vara närmare 80 procent som i de övriga nordiska länderna.

 

Utöver tilläggsbudgeten har många andra beslut också fattats under den senaste månaden. Jag är glad att skolorna kunde öppnas före läsåret avslutades. Det var mycket viktigt för barnen. Folksamlingar för under 500 personer är igen möjliga, vilket innebär att till exempel sporttävlingar kan ordnas. Hobbyställen kan öppnas upp igen, och livet kan steg för steg gå mot det normala. Jag är glad för att restaurangerna och caféerna fått öppna upp, även om det ännu sker med vissa begränsningar. Många saker som vi tidigare tog som givna känns nu extra värdefulla.

 

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att coronaepidemin inte ännu är över. Det finns en klar risk för en andra epidemivåg i höst. Om vi följer rekommendationerna, håller avstånd från andra mänskor och har en god handhygien, har vi bättre möjlighet att hålla den andra vågen av epidemin under kontroll. Men det kräver vår allas insats.  Det är viktigt att komma ihåg att våra företags verksamhetsmöjligheter och den ekonomiska utvecklingen är direkt kopplade till hur bra vi lyckas i att stävja en ny epidemivåg. Ju mindre nya begränsningar vi måste ta i bruk, desto bättre för såväl vår ekonomi och hälsa.

 

Jag hoppas att vi alla trots allt som skett de senaste månaderna har möjlighet att koppla av denna sommar. Njuta av det fina vädret, motionera eller träffa vänner. Jag vill också betona att alla nu med gott samvete kan åka till stugan. Och på tal om stugor och skärgård, ännu några ord om skarven som igen nu på våren gjort sig påmind.

 

Mycket av diskussionen har nu fokuserat på den vitkindade gåsen. Det stora antalet vitkindade gäss har gjort livet surt för bl.a. många jordbrukare. Därför är det viktigt att det nu planeras åtgärder för lösa de problem som gässen förorsakar. Men jag anser att gässen och skarvarna nu ska granskas på samma sätt. Jag stöder ett förslag som går ut på att både den vitkindade gåsen och skarven skulle flyttas från naturskyddslagen till jaktlagen. Det är nödvändigt att också miljöministeriet ska ta problemen på allvar. Nu måste vi äntligen efter alla dessa år få en hållbar lösning på denna långkörare.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15