Mera räls i huvudstadsregionen är en viktig klimatåtgärd

03.06.2020 kl. 14:35
Den historiska tilläggsbudgeten som regeringen presenterade igår innehåller betydande stimulansåtgärder i form av ett stort infrastrukturpaket.

Sammanlagt satsar regeringen bland annat 404 miljoner euro på nya infrastrukturprojekt, 30 miljoner på basvägnätet, 100 miljoner på kollektivtrafiken och 18 miljoner på cykelvägar. 

- I de så kallade MAL-avtalen (markanvändning, boende och trafik) satsar regeringen 755,8 miljoner euro under en period på tolv år. Det handlar om utvecklingen av trafikprojekt i de stadsområden (Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg och Esbo) som hör till avtalen. En betydande satsning görs i huvudstadsregionen, där bland annat Vichtisvägens snabbspårvagn, den droppformade Centrumslingan för närtågen i Helsingfors och Esbo stadsbana ingår i avtalen, säger SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson. 

- Det är viktigt att förbättra infrastrukturen i Finlands största stadsregion och bädda för klimatsmarta lösningar. Hållbara trafikprojekt samt förmånligt boende i denna region gynnar också hela landets konkurrenskraft. Befolknings- och trafikmängderna ökar och den spårbundna trafiken får en allt större betydelse i framtiden, liksom fungerande lösningar för markanvändning. För Helsingfors del är målet att bygga 200 000 nya bostäder fram till år 2030, säger Henriksson.

Det nya Designmuséet för arkitektur och design föreslås också få högst 60 miljoner i finansiering av staten. Helsingfors stad förväntas stå för minst samma summa. Det slutliga beslutet om muséet fattas i Helsingfors stadsfullmäktige, men Henriksson är hoppfull.

- Helsingfors är också vår kulturhuvudstad och staden har länge varit i framkant gällande kulturprojekt. Jag hoppas att vi i samarbete med Helsingfors stad kan hitta en bra lösning för att komma vidare med det nya Designmuséet, där bland annat en omfattande nordisk arkitektur- och designutställning planeras. 

Regeringen presenterade igår en tilläggsbudget på hela 5,5 miljarder euro. Utöver infrastrukturprojekt i hela landet innehåller förslaget betydande satsningar på barn och unga, företag, kommuner och utbildning samt utveckling och forskning. 

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Ramarna för statsfinanserna 2014-2017

Gruppanförandet framfört av riksdagsledamot Mats Nylund 9.4 2013.
09.04.2013 kl. 15:00

Den internationella energi- och klimatpolitiken.

Riksdagsledamot Christina Gestrin framförde gruppanförandet i remissdebatten om den nationella energi- och klimatpolitiken 3.4 2013.
03.04.2013 kl. 15:00

Boende till skäligt pris.

Riksdagsledamot Astrid Thors. Gruppanförande 20.3 2013 i debatten om interpellation om boende till skäligt pris.
20.03.2013 kl. 14:38

Regionförvaltningsreformen

Gruppanförande 5.3 2013 hållet av riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos. Tema: Statsrådets redogörelse till riksdagen om verkställandet och utfallet av regionförvaltningsreformen
05.03.2013 kl. 15:12

Gruppanförande om butikernas öppettider 20.2 2013

Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars. Då butikernas öppettider liberaliserades 2009 förutsatte riksdagen att regeringen inom tre år avger en redogörelse för vilka effekterna blev i ett tiotal uppräknade avseenden. Det måste kunna sägas rent ut att den redogörelse som nu föreligger i några avseenden är en lätt besvikelse. Några av de centrala effekterna har egentligen inte utretts alls.
20.02.2013 kl. 15:00

Inerpellation om regeringens ekonomiska- och industripolitik

Gruppanförande den 13.2 2013. Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars.
13.02.2013 kl. 14:00

Gruppanförande vid riksmötets öppningsdebatt

Gruppordförande Mikaela Nylander höll svenska riksdagsgruppens anförande i samband med riksmötets öppning 12.2 2013
12.02.2013 kl. 14:00