Viktigt att det finns tillräckligt med rastplatser och möjlighet att äta för chaufförer som i coronakrisen säkerställer samhällskritiska transporter

29.04.2020 kl. 13:24

Ålands riksdagsledamot och svenska riksdagsgruppens vice ordförande Mats Löfström har ställt ett skriftligt spörsmål till kommunikationsminister Timo Harakka angående vilka åtgärder man kan vidta för att säkerställa att det finns öppna rastplatser längs vägarna för långtradarchaufförer.


- Det är inte ovanligt att en långtradarchaufför idag möter låsta toaletter då man kommer fram till en rastplats efter många timmars körning. Detta försvårar inte bara möjligheterna för chaufförerna att utföra sina behov utan också att uppnå de höjda kraven på hygien, konstaterar Löfström i det skriftliga spörsmålet.

Handdesinfektionsmedel och handskar, som används på ett korrekt sätt, hjälper en bit på vägen när det gäller hygienen, men det underlättar inte problemet med låsta dörrar till toaletter och handtvätt.

Långtradarna transporterar dagligen viktiga varor och utan transporterna skulle Finland inte ha ett fungerande flöde, och butikshyllorna skulle inte kunna fyllas. Att färjorna och hamnarna är fulla av långtradare är ett tecken på hur viktig exporten och importen är för Finland. Men det är också svårare för chaufförer att få mat då många matställen längs vägarna är stängda, även om det på färjorna finns lagad mat.

- Så klart kan ministern inte direkt säkerställa att toaletter på rastplatser hålls öppna, men genom spörsmålet vill jag lyfta upp saken så att ministeriet kan ha en genomgång med myndigheterna och andra parter för att se hur läget praktiskt kunde förbättras. Det finns många yrkesgrupper som gör samhällskritisk verksamhet. Chaufförerna är en av dessa och då jag blivit kontaktad av chaufförer och chaufförers anhöriga i denna fråga kändes det viktigt att lyfta den här frågan till regeringen genom ett skriftligt spörsmål som riksdagsledamöter har möjlighet att ställa, säger Löfström.
Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00