Regeringen vill skydda liv

26.03.2020 kl. 13:28
Regeringen har igår beslutat att begränsa rörelse mellan Nyland och resten av Finland under tre veckor, fram till den 19.4.

Beslutet gjordes för att stävja coronaepidemins framfart i andra delar av landet och därmed förhindra att sjukvården överbelastas så att alla inte får den vård de behöver. I Nyland är förekomsten av coronafall över dubbelt större än förekomsten i övriga Finland
 
- Informationen om de bekräftade fallen visar att coronavirusepidemin har utvecklats snabbare i Nyland än i andra delar av landet.  Just nu är risken stor för en betydande spridning av smittan till andra delar av Finland. Det är helt nödvändigt att minska människors närkontakt med varandra. För att stävja spridningen av coronasmittan föreslår regeringen att vi tar i bruk en rörelsebegränsning mellan Nyland och resten av Finland enligt paragraf 118 i beredskapslagen, säger SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson.

- Rörelsefriheten är en mycket viktig grundrättighet. Det är ändå så att rätten till liv är den mest centrala grundrättigheten. Om vi i hela landet får många coronafall som kräver intensivvård samtidigt så kommer också sjukvården i Nyland att överbelastas. Detta eftersom den mest specialiserade sjukvården finns i Nyland. Begränsningen av rörelsefriheten görs således både för att skydda nylänningarna och människorna i övriga delar av Finland, det vill säga för vårt allas bästa.
 
I beredskapslagens 118 paragraf konstateras att rätten att vistas eller röra sig på en bestämd ort eller ett bestämt område kan förbjudas eller begränsas tillfälligt under undantagsförhållanden om det är nödvändigt för att avvärja en allvarlig fara som hotar människors liv eller hälsa.
 
- THL:s och social- och hälsovårdsministeriets gemensamma syn är att det krävs åtgärder utöver de som redan tagits för att förhindra spridningen av epidemin utanför Nyland. Gör man inte det riskerar speciellt intensivvårdens kapacitet överskridas märkbart under epidemins topp. Händer det, kan vi kanske inte vårda alla patienter som behöver intensivvård på det sätt de behöver, och därmed riskeras deras liv och hälsa.
 
- Jag kan förstå att begränsningarna kan upplevas som krångliga med tanke på att man inte till exempel kan åka till sommarstugan om den är på andra sidan landskapsgränsen.   Men jag vill starkt be om allas förståelse för att regeringen inte gör detta för att förarga, utan för att skydda människoliv. I det arbetet behövs vi alla. Genom detta kan vi bromsa smittospridningen.
 
- Vi följer förstås med läget dagligen. När det visar sig att en begränsning av resande från Nyland inte längre har någon effekt på spridningen av smittan och beredskapslagens krav på nödvändighet inte längre uppfylls så upphävs förstås förordningen, säger Henriksson.
 
Den av regeringen igår godkända förordningen om ibruktagning av befogenheter i beredskapslagens 118 § går nu till riksdagen, där också grundlagsutskottet kommer att behandla förordningen. Grundlagsutskottet och därmed riksdagen har sista ordet.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15