Vikten av vaccin

21.03.2020 kl. 06:12
Ja, jag erkänner. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig, för ungefär 11 månader sen då jag steg upp för riksdagshusets trappor i egenskap av nybliven riksdagsledamot, att vi skulle konstatera att vi har undantagsförhållande i vårt land i mars 2020 och att vi för första gången under fredstid tar ibruk beredskapslagen.

Vi är där nu på grund av den osynliga faran - Coronavirus - vars framfart i världen har varit enorm.

Den senaste veckan har på allt sätt varit exceptionell. Många nyper sig i ärmen och funderar ”vad är det som riktigt händer?”.

Ingen kan ha undgått från att Finland nu gått in för kraftiga åtgärder för att stävja virusets framfart - allt för att rädda människoliv och se till så att vårt sjukvårdssystem klarar av att ta hand om de som fått smittan. Vi har sett och hört exempel från Italien där sjukvårdssystemet inte klarat av att tackla den massiva spridningen av viruset, vilket även lett till att över 3000 omkommit. Vi gör vårt yttersta för att inte uppleva samma här hos oss.

Virusets framfart har varit snabb under den senaste veckan i vårt land, speciellt i Nyland och huvudstadsregionen men antalet drabbade har även nått vårt landskap. Med stor sannolikhet ökar också fallen i vårt landskap.

De statliga åtgärderna för att stävja antalet som smittas är massiva, det här har ni kunnat ta del av under veckan. Dessa är i kraft till 13 april. Vi ska alla tillsammans jobba för att de kan hållas vid det datumet.

De massiva åtgärderna berör oss alla. Vi alla har tvingats tänka om hur vi ska få vår vardag att fungera, även i min familj då de gäller barnskötseln och kontakt med mor- och farföräldrar.

Redan förra veckan kom många kontakter från oroliga företagare. De hade fått avbokningar samt avbeställningar och närmar sig akut kassakris. Det fanns och finns en rädsla om att bolagen inte ska klara sig från konkurs.

Regeringen och riksdag tar företagarnas och arbetstagarnas situation verkligen på allvar och igår gav regeringen massiva förslag för att göra sitt yttersta för att rädda företagen och arbetsplatser. Det handlar om åtgärder vars värde är totalt 15 miljarder euro, inräknat även åtgärder som gavs i måndags.

Regeringens åtgärder och förslag till riksdagen är det enda rätta i nuläget. Situationen lever och det är viktigt att se om och förmodligen då tilläggsåtgärder krävs. Kommunernas utmanande ekonomiska situation kommer att granskas inom de kommande veckorna.

I vårt samhälle har vi basfunktionerna i skick. Hit hör el, vatten, bränsle, mat och goda kommunikationer.

Vi kommer att klara detta och den dagen kommer då dammet lägger sig. Förutom att få ekonomin i balans, vilket kommer att bli mycket utmanande, måste vi lägga grundlig tid för reflektion av åtgärderna och hur samhällsfunktionerna fungerar. Hit hör även hur distansundervisningen och distansarbetet fungerar och om vi kunde använda oss av detta i framtiden.

Vi är i kris på grund av en pandemi. I värsta fall kan den hålla på länge. Det ser vi med andra pandemier, som härjat i historien.  Därför är det viktigt att vi snabbt utarbetar ett vaccin för att stoppa virusets framfart.

Vi har nu fått ett bevis i nutid på vad en pandemi kan ställa till med då det gäller människors hälsa och ekonomi, såväl lokalt som globalt. Vi i Finland, och framförallt Österbotten, lever på export.

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15