Vem gillar chefen?

20.02.2020 kl. 06:38

Då jag i mitt tidigare jobb reste runt i Svenskfinland och diskuterade den just då tilltänkta vårdreformen, var det många som kom med sina egna berättelser och erfarenheter. Hur de upplevde att jobba inom vården. Hur rutiner hade förändrats under de senaste åren. Hur de hade en stark passion för deras arbete och arbetsuppgifter, men upplevde att ingen lyssnade. Väldigt många av berättelserna handlade just om ledarskap - eller snarare om avsaknaden av den. Tyvärr var det allt för ofta som det kom fram att ”management by perkele” fortsättningsvis lever kvar.

Själv levde jag i den tron att den här formen av ledarskap hade dött ut. Att skrika, nedvärdera, förnedra, skrämma och hota sina medarbetare och andra runt omkring en känns bara väldigt förlegat. Tyvärr finns det flera färska exempel på att den här typen av ledarskap fortfarande finns och existerar i vårt samhälle. Ett exempel är ungdomstränaren som skriker och använder svordomar då hon på nedlåtande sätt tilltalar hårt tränande ungdomar. Det andra exemplet är företagsledaren som delar upp sin personal i olika grupper beroende på hur han uppfattar dem som arbetstagare. Det här vittnar om att uppfattningen om vad gott ledarskap är varierar stort och att ”management by perkele” fortfarande - år 2020 - starkt lever kvar.

Då vårt samhälle snurrar på i allt hårdare takt, ställs det också allt högre krav på ledarskapet. Trots det, är det här något som man talar väldigt lite om. I många företag sätter man stor vikt vid ledarskapet, men bland den offentliga sektorn talas det allt för lite om ledarskap. En duktig sjukskötare, en inspirerande hortonom eller en kreativ kulturproducent är inte automatiskt en bra ledare. Det här är två områden - yrkeskunskap och ledarskap - som lätt blandas ihop. Om man är duktig på sitt jobb, är man nödvändigtvis inte en inspirerande ledare. Att se olika individers styrkor och pussla ihop dem på bästa möjliga sätt är en annan förmåga än yrkesskicklighet. Det här måste vi bli bättre på att hålla isär och bedöma skilt för sig.

Den moderna ledaren är inte ute efter att framhäva sig själv och sina kunskaper, utan att locka fram det bästa ur var och en som jobbar i teamet. Alla har sina starka och sina svaga sidor och ledarens roll är att ta fram det bästa hos var och en. Att informera och vägleda vart man är på väg och varför. Skapa gemenskap. Visa uppskattning. Vara tydlig med sina förväntningar. Stöda, lyssna och överväga. Kommunicera och involvera. Kort och gott - motsatsen till ”management by perkele”.

Kampen om arbetstagare kommer att hårdna under de kommande åren och arbetsgivarnas ständiga jakt efter kunniga arbetstagare är på vissa håll redan nu ett faktum. Vill man överleva måste man också ha något att erbjuda. Här kommer gott ledarskap att vara en avgörande faktor i framtiden. Vikten av att trivas på jobbet går ofta hand i hand med de prestationer som utförs. Det är dags att se satsningar på gott ledarskap som en av de viktigaste framgångsfaktorerna.

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15