Dags att få frågan om höjd grundfinansiering i mål

11.10.2019 kl. 16:32

Denna vecka har remissdebatten om regeringens budgetproposition för år 2020 ägt rum. Ålands riksdagsledamot Mats Löfström deltog i debatten med flera anföranden, både i den allmänna debatten och inom de olika ministeriernas ansvarsområden, under den fyra dagar långa remissdebatten.

 

Löfström konstaterade i sitt huvudanförande i den allmänna debatten att det i år är dags att få frågan om höjningen av Ålands grundfinansiering i mål. Avräkningsgrunden som Åland får för finansieringen av självstyrelsen är på samma nivå som år 1995, trots att Ålands befolkning sedan dess vuxit dubbelt så snabbt som landets befolkning som helhet och idag uppgår till 0,54 % (i jämförelse med 0,49 % år 1995).

 

  • Regeringen behöver därför i höst komma med ett lagförslag som höjer grundfinansieringen med 10 miljoner euro, och som riksdagen kan behandla och godkänna tillsammans med det nya ekonomiska systemet som ingår i förslaget till ny självstyrelselag, konstaterade Löfström i budgetdebatten.

 

  • Dagens system gör att desto större befolkningsandel Åland har, desto mindre blir de offentliga inkomsterna sett per invånare som Åland får tillbaka. Det säger sig självt att det är ohållbart. Åland vill inte bli mindre, utan vill fortsätta växa för att vara med och utveckla ekonomin för att bidra till ett framgångsrikt Finland med en hög sysselsättning, fortsatte Löfström.

 

Löfström påminde också om riksdagens historiska roll gentemot självstyrelsen och att det förpliktar att riksdagen hela tiden aktivt bidrar till att Ålands självstyrelse mår bra, hålls modern och kan utvecklas.

 

I debatten om kommunikationsministeriets och inrikesministeriets område höll Löfström anförande om både sjöfarten och sjöbevakningen.

 

  • Det nuvarande budgetförslaget möjliggör en god sjöfartspolitik, som gör att fartyg under finsk flagg upprätthåller konkurrenskraft gentemot våra grannländer, vilket är otroligt viktigt för att trygga försörjningsberedskap, kommunikationer och arbetsplatser ombord. Jag är nöjd att budgeten slår vakt om detta, säger Löfström.

 

Gällande sjöbevakningen konstaterade Löfström att det är mycket välkommet att gränsbevakningsväsendet genom budgetförslaget nu får ökade resurser.

 

  • Att gränsbevakningen får ökade resurser är mycket viktigt, men man måste samtidigt säkerställa att antalet gränsbevakare och sjöbevakare bibehålls eller ökas så att förmågan hålls på samma höga nivå som idag. Investeringar i nya flyg, fartyg och teknisk utrustning är behövliga, men samtidigt fungerar de inte utan människor. Förra regeringen stängde tre sjöbevakningsstationer och den här regeringen måste nu slå vakt om sjöbevakningsnätverket samt säkerställa att sjöbevakningen har tillräcklig bemanning, som åtminstone är på dagens nivå, konstaterade Löfström.
Mats Löfström

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30