Remissdebatt om statsrådets redogörelse om Finlands fortsatta deltagande i säkerhetssektorns utbildningssamarbete i Irak

19.09.2019 kl. 18:01
Gruppanförande 19.9.2019, svenska riksdagsgruppen, Anders Adlercreutz

Ärade talman,

 

Det är entydigt och klart att regeringen Rinne vill se ett aktivt Finland i Europa och internationellt. Det ska synas att Finland har förmåga och framförallt vilja att ta initiativ för att lösa konflikter – vi är inte på den internationella arenan för att vara passiva åskådare eller för att blunda för de problem som finns.

Våra utmaningar är stora. Vi behöver en trovärdig klimatpolitik för att förhindra klimatförändringen som i sitt kölvatten för med sig inte bara ekologiska problem, utan stora sociala, ekonomiska och migrationspolitiska konflikter.

Här räcker det inte med nationella eller regionala insatser, utan då problemen är globala behövs internationella insatser för att lösa dem. Ett delat hot kräver ett delat, gemensamt ansvar.

Att Finland är med i säkerhetssektorns utbildningssamarbete i Irak är ett bra exempel på ett internationellt samarbete i säkerhetsfrågor. Insatserna har varit framgångsrika: som mest var hela 40 procent av Iraks areal under Isis-organisationens kontroll. I december 2017 proklamerades Isis besegrat, men fortfarande skapar organisationen osäkerhet och instabilitet genom sin ideologiska propaganda.

 

Det är viktigt att beslut om Finlands insatser i Irak fattas av riksdagen. Finlands linje bör vara den att vi tar vårt internationella ansvar. Samtidigt är det självklart att kraven på trygghet är stora. Krishanterarnas säkerhet är vårt ansvar.

 

Samtidigt är det skäl att lyfta fram proportionerna i Finlands insatser. Det handlar om en samarbetsinsats. I den nu aktuella OIR-insatsen (Operation Inherent Resolve) deltar 31 länder med sammanlagt över 6500 soldater. Den finländska truppstyrkan är 80 soldater. Svenska riksdagsgruppen och SFP ser det som fullt motiverat att Finland deltar i utbildningen av säkerhetsstyrkor i Irak och i irakiska Kurdistan. Detta för att återställa säkerheten och stabiliteten i regionen.

Det är viktigt också för att vi skall kunna påverka de bakomliggande orsakerna till migrationen – nånting som så många röster i denna sal har efterlyst. Om vi inte får kontroll på den terror som Isis gör sig skyldig till har många inte ett annat val än att fly, att flytta bort. Irakierna utgör den största gruppen av asylsökande i Finland. I vårt asylsystem har vi idag 4 200 irakier vilkas asylansökan eller besvärsbeslut är under behandling. År 2018 fattade Migrationsverket sammanlagt 2 712 asylbeslut som gällde irakiska medborgare. Av dessa beslut var 1 094 positiva.

Om en stor del av de asylsökande tvingas återvända är det uppenbart att Finlands deltagande i de säkerhetsåterställande ansträngningarna bör fortsätta. Det är därför också bra att Finland stärker sina bilaterala relationer med Irak inom flera andra sektorer. Det, att Finlands ambassad i Bagdad nu hösten 2019 kommer att öppnas på nytt – efter att ha varit stängd sedan 1991 – måste ses som ett gott tecken.

 

Ärade talman,

Regeringsprogrammet slår fast att det finländska deltagandet i FN:s och andra fredsmedlings- och dialogprocesser ska stärkas. Vi skall dessutom höja nivån på deltagandet i civil krishantering.

Det är bra skrivningar och signalerar att vi igen vill ha en aktiv roll. Den som kritiserat Finland för alltför blygsamma insatser får ofta till svar att det inte är volymen som gäller. Eller också har man från Finlands sida gjort bedömningen att vi själva har så liten nytta av vissa utbildningsoperationer.

De får inte var den egna nyttan som avgör. Även om vi alla bra förstår att Finland vill prioritera sådana operationer som också stöder upprätthållande av den egna kompetensen, så får inte enbart den egoistiska nyttan vara avgörande. Från ett bredare säkerhetsperspektiv är det viktigt att vi är med och utbildar både militära och civila krishanterare, samt hjälper till svårt sargade länder som exempelvis Irak att återfå stabila, mänskliga levnadsvillkor.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17