Nytt viktigt val i morgon

25.05.2019 kl. 13:57
Detta är en historisk kolumn. Det här är nämligen den första kolumnen som jag skriver i egenskap av nybliven riksdagsledamot.

Även om det runnit en del vatten i våra åar sen riksdagsvalet 14 april så vill jag rikta ett stort och ödmjukt tack till alla som gett mig det förtroendet. Jag ska enligt bästa förmåga syna alla beslut med ett öster bottniskt filter på. För att vara regional intressebevakare är en av riksdagsledamotens viktigaste uppgifter.

Det har varit späckade och intressanta veckor efter riksdagsvalet. Inledningsvis var det mycket praktiska och formella saker som skulle göras för att komma igång med arbetet såsom skaffande av teknisk utrustning, gå på utbildningar, val av talmän och tillfälliga utskott för att nämna några saker. För vår, SFP:s del, har de sista veckorna fyllts av regeringsförhandlingar i Ständerhuset tillsammans med SDP, Centern, De gröna och Vänsterförbundet. En del har frågat sig varför vi vill med i en regering med denna bas. Dessa frågor har inte kommit från Österbotten. Vi österbottningar vet efter förra regeringsperioden vad det innebär då SFP inte är i regeringen. Vi var landskapet som Sipiläs regering glömde. Det är massor med frågor som dryftas i regeringsförhandlingar. I många av de större frågorna är vi överens, det hade regeringssonderaren Antti Rinne försäkrat sig om innan förhandlingarna inleddes, men varje parti har ändå sina egna infallsvinklar. Vi i SFP har målmedvetet jobbat för att de saker som är viktiga för

oss och som vi talat om under riksdagsvalskampanjen ska synas i den politik som görs de kommande fyra åren i vårt land.

Men för att skapa en regering krävs ordentliga förhandlingar för att finna en gemensam linje som håller i fyra år. I vissa frågor kan de innebära kompromisser. Förhandlingarna pågår som bekant ännu. Så småningom börjar  förhandlingsresultatet vara klart. Innan vi går med i regeringen ska förhandlingsresultatet godkännas av partiets organ.

I morgon söndag stundar ett nytt viktigt val – EU-valet. Faktum är att en mycket stor del, långt över 50 procent, av de beslut som vi gör berörs av beslut på EU-nivå. Det handlar om många saker, till exempel jordbruks- och miljöfrågor, ekonomi och säkerhet.

I torsdags publicerade Yle en opinionsmätning som visar mandatfördelningen i EU-parlamentet efter morgondagens val. Den visar att SFP kommer att tappa sitt mandat i EU-parlamentet. Jag kan intyga att vi i Svenskfinland och Öster botten har haft enorm nytta av att ha en egen parlamentariker i Bryssel. Jag kollade genom andelen som förhandsröstat i de sydösterbottniska kommunerna och den var betydligt lägre än i riksdagsvalet. Så nu om någonsin ska vi samla våra led, leta oss till valurnorna imorgon och på så sätt garantera det finlandssvenska mandatet i EU-parlamentet.

Kom ihåg att varje röst är viktig!

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30