Våld i närrelationer ska förebyggas på alla nivåer

08.03.2019 kl. 14:49

Våld i hemmen ansågs länge vara en privat angelägenhet. Mycket har gjorts för att förebygga den här typen av våld, men mycket arbete kvarstår ännu. Tyvärr är våld mot kvinnor i närrelationer eller s.k. familjevåld fortfarande verklighet för allt för många kvinnor världen över, inklusive Finland.

 

EU:s grundrättighetsbyrå visar nämligen att över 30 % av kvinnorna i Finland upplevt våld från sin partner. Våld mot män har också ökat under 2000-talet, men en överväldigande majoritet (86 %) av alla offer är kvinnor.

 

Våldet har också betydande ekonomiska konsekvenser. Enligt forskning från EU:s jämställdhetsinstitution EIGE, uppskattas kostnaderna för samhället som förorsakas av våld mot kvinnor för Finlands del vara en miljard euro. Satsningar på service för att lindra skadorna för offren och på att bryta våldsspiralen skulle utgöra endast 3 % av kostnaderna som förorsakas av våldet i parrelationer bedömer EIGE.

 

Den s.k. Istanbulkonventionen är det första juridiskt bindande europeiska instrumentet som förpliktigar stater att vidta åtgärder för att skydda kvinnor och flickor från våld, hjälpa offren och bestraffa förövaren. Kultur, religion, tradition eller så kallad heder kan aldrig enligt konventionen betraktas som ett rättfärdigande av våld. 

 

Från och med början av 2015 har staten ansvaret för finansieringen av Finlands drygt 20 skyddshem. Det betyder att staten har ansvar för att de platser som finns runtom i landet har en tillräcklig och långsiktig finansiering. Finland har tyvärr för få platser i förhållande till behovet.  Vi behöver en nationell, långsiktig plan för utvecklandet av skyddshemsverksamheten.

 

Det är också viktigt är att olika personalgrupper kan identifiera familjevåld. Vi behöver utbilda personal inom kommuner och andra instanser att hjälpa personer i olika åldrar och livssituation som drabbas av våld i hemmen. Kunnandet och servicen borde utvecklas på många håll i landet. De planerade landskapen är centrala aktörer i det förebyggandet arbetet i framtiden.

 

Att förebygga våld mot kvinnor och familjevåld är en fråga också för männen. För att åstadkomma en förändring krävs det att även män förbinder sig att arbeta för jämställdhet och mot våld mot kvinnor. Attitydförändringar behövs. Likaså behövs konkreta satsningar på förebyggande åtgärder på alla nivåer i samhället för att kunna stoppa våldet mot kvinnor.

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35