Att hacka en mjölkmaskin

03.03.2019 kl. 11:55
Inte allt i riksdagen handlar om landskaps- och vårdreformen, även om man lätt får den bilden

En mängd lagförslag ska ännu behandlas de sista veckorna. Ett av de mest betydelsefulla lagförslagen är de nya underrättelselagarna, som är på slutrakan.

 

Lagförslagen skickades för två veckor sedan tillbaka till grundlagsutskottet för att säkerställa att de grundlagsenliga rättigheterna helt är beaktade. Att ge polisen och försvaret mer möjlighet att idka spaning i mobilnät och datakablar är inte helt oproblematiskt ur demokratisk synpunkt. Det får inte leda till massövervakning och därför har det varit ytterst viktigt att utforma lagförslagen så att de inte urholkar integritetsskyddet.

 

Samtidigt behöver polisen och försvaret mer verktyg att ta fast de som använder nätet till brottslighet, förberedelser av terrorism eller militär planering. Dagens lagar är nämligen mycket föråldrade och ger i princip inga möjligheter till att övervaka datanät. Lagstiftningen har inte hängt med teknikutvecklingen.

 

År 2013 uppdagades ett stort och betydande dataintrång i utrikesministeriets datanät. Främmande makt eller makter hade flera år trängt in i de interna datanäten och kommit över information som kunde försvaga Finland i förhandlingar. Våra myndigheter upptäckte inte dataintrånget själva. I stället var det ett tips från ett annat vänligt sinnat land, som hade sett att UM hade ett dataintrång, som gjorde att det upptäcktes och hålet kunde täppas till. Händelsen var pinsam och en väckarklocka. För om inte det egna landet själv har bäst koll på information om sitt eget land har man problem.

 

Dagens samhälle där telefoner och apparater ständigt är uppkopplade erbjuder fantastiska möjligheter. Det underlättar snabba och effektiva kommunikationer. Samtidigt gör det samhället sårbart då nästan allt kan göras via nätet.

 

Förra veckan hade jag ett möte med forskningschefen på Finlands största IT-säkerhetsföretag. Han konstaterade att det i praktiken är möjligt att hacka allt som har en dator eller ett chip i sig. Det behöver inte ens vara uppkopplat för att man potentiellt ska komma åt det. Han tog som exempel en mjölkmaskin i en ladugård som hade blivit hackad. Mjölkmaskinen hade ett sim-kort och det använde sig gärningsmännen, som hackat mjölkmaskinen, för att ringa dyra samtal till telefonnummer för att tjäna pengar på det.

 

Det finns dock exempel på mer allvarliga hackerattacker. I december 2015 hackades Ukrainas elnät mitt i vintern. Man slog ut elnätet för uppskattningsvis 230 000 människor under några timmar. I juni 2017 anfölls ukrainska företag av ett datavirus som var så kraftigt att det gav tryckvågor runt hela världen. Bland annat det danska rederiet Maersks centrala bokningssystem slogs ut av viruset. Rederiets kostnader för att reda upp efter störningarna uppskattades till 300 miljoner dollar. Cyberattacker kan potentiellt också användas för att manipulera demokratiska val i länder med elektroniska röstningar. På Åland fick vi också hösten 2017 se hur cyberattacker slog ut viktiga hemsidor och störde telefonnätet.

 

De nya underrättelselagarna är komplexa och behövs av flera anledningar. En av dessa är att öka skyddet av kritisk datainfrastruktur.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00