Att hacka en mjölkmaskin

03.03.2019 kl. 11:55
Inte allt i riksdagen handlar om landskaps- och vårdreformen, även om man lätt får den bilden

En mängd lagförslag ska ännu behandlas de sista veckorna. Ett av de mest betydelsefulla lagförslagen är de nya underrättelselagarna, som är på slutrakan.

 

Lagförslagen skickades för två veckor sedan tillbaka till grundlagsutskottet för att säkerställa att de grundlagsenliga rättigheterna helt är beaktade. Att ge polisen och försvaret mer möjlighet att idka spaning i mobilnät och datakablar är inte helt oproblematiskt ur demokratisk synpunkt. Det får inte leda till massövervakning och därför har det varit ytterst viktigt att utforma lagförslagen så att de inte urholkar integritetsskyddet.

 

Samtidigt behöver polisen och försvaret mer verktyg att ta fast de som använder nätet till brottslighet, förberedelser av terrorism eller militär planering. Dagens lagar är nämligen mycket föråldrade och ger i princip inga möjligheter till att övervaka datanät. Lagstiftningen har inte hängt med teknikutvecklingen.

 

År 2013 uppdagades ett stort och betydande dataintrång i utrikesministeriets datanät. Främmande makt eller makter hade flera år trängt in i de interna datanäten och kommit över information som kunde försvaga Finland i förhandlingar. Våra myndigheter upptäckte inte dataintrånget själva. I stället var det ett tips från ett annat vänligt sinnat land, som hade sett att UM hade ett dataintrång, som gjorde att det upptäcktes och hålet kunde täppas till. Händelsen var pinsam och en väckarklocka. För om inte det egna landet själv har bäst koll på information om sitt eget land har man problem.

 

Dagens samhälle där telefoner och apparater ständigt är uppkopplade erbjuder fantastiska möjligheter. Det underlättar snabba och effektiva kommunikationer. Samtidigt gör det samhället sårbart då nästan allt kan göras via nätet.

 

Förra veckan hade jag ett möte med forskningschefen på Finlands största IT-säkerhetsföretag. Han konstaterade att det i praktiken är möjligt att hacka allt som har en dator eller ett chip i sig. Det behöver inte ens vara uppkopplat för att man potentiellt ska komma åt det. Han tog som exempel en mjölkmaskin i en ladugård som hade blivit hackad. Mjölkmaskinen hade ett sim-kort och det använde sig gärningsmännen, som hackat mjölkmaskinen, för att ringa dyra samtal till telefonnummer för att tjäna pengar på det.

 

Det finns dock exempel på mer allvarliga hackerattacker. I december 2015 hackades Ukrainas elnät mitt i vintern. Man slog ut elnätet för uppskattningsvis 230 000 människor under några timmar. I juni 2017 anfölls ukrainska företag av ett datavirus som var så kraftigt att det gav tryckvågor runt hela världen. Bland annat det danska rederiet Maersks centrala bokningssystem slogs ut av viruset. Rederiets kostnader för att reda upp efter störningarna uppskattades till 300 miljoner dollar. Cyberattacker kan potentiellt också användas för att manipulera demokratiska val i länder med elektroniska röstningar. På Åland fick vi också hösten 2017 se hur cyberattacker slog ut viktiga hemsidor och störde telefonnätet.

 

De nya underrättelselagarna är komplexa och behövs av flera anledningar. En av dessa är att öka skyddet av kritisk datainfrastruktur.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15