Utskottets majoritet tar nu en enorm risk

27.02.2019 kl. 18:51
Riksdagsledamot, SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson ifrågasätter starkt regeringspartiernas representanters beslut i riksdagens social- och hälsovårdsutskott, att avsluta experthörandena  i utskottet gällande regeringens bemötande om sote-reformen

–  Regeringspartiernas representanter i social- och hälsovårdsutskottet tar nu en enorm risk då de har bestämt att utskottet inte ska höra experter gällande regeringens bemötande om sote-reformen. Regeringens sote-förslag har nu för tredje gången varit delvis motstridig med grundlagen. Med andra ord har man inte lärt sig av de bakläxor grundlagsutskottet tidigare gett. Att avsluta höranden går verkligen inte att motivera med att man tidigare under processens gång hört ett flertal experter, säger Henriksson.


– I den här situationen är det helt klart att social- och hälsovårdsutskottet måste skicka  sitt eventuella betänkandeutkast tillbaka till grundlagsutskottet för utvärdering, för att klargöra om utlåtande uppfyller grundlagsutskottets krav. Särskilt med tanke på att regeringens bemötande kommer endast några dagar efter att grundlagsutskottet givit sitt utlåtande, säger Henriksson, som även är medlem i grundlagsutskottet.

Enligt Henriksson kan man starkt ifrågasätta på vilket sätt regeringspartierna fattade beslut i detta ärende.

– Det är oerhört att regeringspartierna under ledning av utskottets vice ordförande tvingade fram ett beslut om att sluta med att höra experter, just vid den stund när utskottets ordförande hade gått iväg till talmanskonferensen för hörande. Förfarande som detta hör inte hemma i Finlands riksdag, oberoende hur hårt det politiska trycket är inom regeringspartierna. Detta strider mot riksdagens värdighet, säger Henriksson.
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35