Kvaliteten i åldringsvården

08.02.2019 kl. 11:46
Veckans stora diskussionsämne i riksdagen har varit kvaliteten i åldringsvården.

Oppositionen lämnade in en interpellation i frågan som debatterades senaste onsdag. Problematiken har också diskuterats livligt  i media. Regeringen har i sina svar utgått ifrån att vård- och landskapsreformen kommer att lösa problemen med vårdkvaliteten. Tyvärr är det mycket lite som indikerar att vårdreformen förbättrar läget inom äldreomsorgen. Åtminstone två grundläggande saker krävs för en förbättrad åldringsvård. Det första är ökade resurser och flera händer inom vården. Det andra är bättre övervakning och uppföljning av att överenskomna normer följs.

 

I vissa fall har man redan under en längre tid varit medvetna om bristerna inom äldreomsorgen, men på grund av att myndigheterna är överarbetade och saknar både resurser och möjligheter att ingripa har problemen fortsatt. I Finland satsar staten bara ca 25 årsverken på att övervaka kvaliteten på åldringsvården. Enbart på övervakning av djurens välmående satsar man cirka 60 årsverken. Jag upplever att prioriteringen är minst sagt märklig. I flera decennier har djurskyddsorganisationer lyft fram behovet av strikt övervakning av djurhållarna och exemplet visar att mångårig stark fokus på djurens välbefinnande har utmynnat i betydande myndighetsresurser.

Att vi behöver mer resurser till övervakningen av äldreomsorgen står helt klart. Regeringen utgår ifrån att vård- och landskapsreformen ska lösa resursfrågan. Vårdreformen utgår ifrån en utökad självkontroll som ska utföras av vårdbolagen själva, samtidigt som allt fler privata aktörer kommer in på marknaden och ökar behovet av övervakning. Att egenkontrollen inte är tillräcklig och täckande står senast nu klart.

Förutom att öka på personalstyrkan och förbättra övervakningen av servicen, måste vi skapa ett system där både klienter och anhöriga ska ha en låg tröskel att göra anmälningar om försummelser eller brister i vården. Personalens synpunkter måste också tas på allvar och vi bör få en bättre rapportering över hur de problem som anmälts har korrigerats. Seniorernas röst ska också höras och det finns skäl att inrätta en tjänst som äldreombudsman som bland annat följer upp  nivån i äldreomsorgen.

Den bästa mätaren på hur utvecklat ett samhälle är hur vi tar hand om de allra svagaste. Nu krävs det ordentliga insatser för att säkerställa ett tryggt och värdigt liv för våra åldringar. En god vård är vårt gemensamma ansvar.

Mats Nylund

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50