Regeringen bryter tidigare löfte till rederierna

05.12.2018 kl. 11:21
Föregående riksdag lovade att reformen av sjömanspensionssystemet skulle genomföras kostnadsneutralt för rederierna, men så blev inte utfallet. Då man nu väljer att kompensera rederierna med bara hälften av det belopp de förlorat bryter man i praktiken ens tidigare löfte, vilket riskerar utflaggningar.

Reformen av sjömanspensionssystemet, som godkändes av riksdagen år 2014, skulle genomföras kostnadsneutralt för Finlands rederier. Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte en arbetsgrupp för att utvärdera reformens effekter, och arbetsgruppens rapport visade att reformen har kostat rederierna sex miljoner euro per år. Finansministeriet har dock varit emot att hela reformens negativa effekter ska neutraliseras. Regeringen föreslår därför att bara halva beloppet, 3 miljoner euro, kompenseras till rederierna.


- Förslaget innebär en förbättring mot idag, men en försämring mot hur det var innan sjömanspensionsreformen genomfördes. Det betyder samtidigt att tidigare löfte om att reformen skulle vara kostnadsneutral inte infrias. Det tär i sin tur på förtroendet för systemet, säger Mats Löfström, Ålands riksdagsledamot och medlem av riksdagens kommunikationsutskott.

Regeringens förslag har behandlats i kommunikationsutskottet, där Löfström föreslog ett ändringsförslag och att hela beloppet som rederierna förlorat genom reformen skulle kompenseras. Detta för att inte bryta mot tidigare löften och riskera utflaggningar. Löfström förlorade omröstningen med rösterna 8-7. Saken kommer nu att debatteras i riksdagens plenum tisdag kväll samt röstas i plenum i morgon onsdag. Utskottet godkände dock ett enhälligt uttalande där utskottet vill att man förbättrar konkurrenskraften för sjöfarten och för fartyg med finsk flagg genom att Finland tar i bruk en nettolönesystemsmodell som Sverige har idag. Utskottet ser också med oro på risken för utflaggningar.

- Det är mycket viktigt att den finska flaggan är konkurrenskraftig. Vi är många i riksdagen som velat återföra hela beloppet, men regeringen har inte varit redo att ändra förslaget. Det gör att man nu ökar risken för utflaggningar, säger Löfström.

- Jag förstår att rederierna känner sig svikna. Jag hoppas ändå att man avvaktar med eventuella planer om utflaggningar. Finland kommer att få en ny regering om ett halvår. Jag och många andra kommer fortsätta arbeta för att hela beloppet återförs och stärker sjöfartens konkurrenskraft så att den finländska flaggan är konkurrenskraftig, säger Löfström.
Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30