Hårt arbete för riksåttan gav resultat!

25.11.2018 kl. 07:01
I veckan blev det offentligt att hela riksåttan blir en del av stomvägsnätverket

Detta innebär att vi kan förvänta oss förbättringar och investeringar på ett helt annat plan än om denna status uteblivit. Vägen är en livsnerv för hela det avlånga Österbotten samt livsviktig för såväl enskilda människor som vårt lands exportindustri. Av vissa naturliga orsaker ligger även de viktiga hamnarna just vid kusten.

 

Jag vill för egen del tacka alla som deltagit i lobbandet. Såväl kolleger, österbottniska kommuner som Österbottens Handelskammare med Juha Häkkinen i spetsen har gjort ett fantastisk arbete. Minister Berner har under hela processen visat stor förståelse för denna sak och jag vill passa på att tacka henne varmt. Riksåttans nya status, kvarkensfärjans finansiering samt de investeringar näringslivet i Österbotten aviserat gör att vi kan jobba vidare med stor energi och entusiasm för vårt Österbotten.

 

Det framhångsrika arbetet för just riksåttan och bl.a. kvarkenfärjan visar även att vi som på riksplanet representerar mindre partier verkligen kan påverka - i synnerhet när det görs i samverkan med såväl goda kolleger i andra partier som med representanter för kommuner och näringsliv. Man kan förstås ha nytta av att vara medlem i ett större parti - men det kräver att man verkligen kan påverka inifrån partiet. I ett lite mindre parti är fördelen bl.a. den att det är lätt att skapa kontakter och påverka andra partiers nyckelpersoner genom att vara del av olika delegationer, forum samt olika parlamentariska grupper. Jag har själv under denna period varit med i parlamentariska arbetsgrupper för bekämpning av grå ekonomi, utredning av företagsstöd samt i gruppen för statens ägarstyrning.

Summa summarum: Regionens styrka och enda sätt att vara framgångsrik är att vi även i fortsättningen gör systematiskt och positivt samarbete över partigränserna på både det nationella och internationella planet. Krafter som håller Österbotten framme behövs i alla partier och i alla möjliga forum, eftersom man i andra delar av landet inte följer vår lokalmedia. Farligt för regionen skulle förstås vara om det även i nästa regering skulle sitta flera sådana större partier, som inte prioriterar utvecklandet av t.ex. akutsjukvården i Österbotten. Det är med andra ord oerhört viktigt att få in Sfp i nästa regering. 

Österbotten har det som konststerat väl förspänt men vi bör fortsätta att göra allt som står i vår makt för att vara en utmärkt omgivning för såväl människor och företag - och även locka hit nya investeringar och kunnig arbetskraft. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30