Hårt arbete för riksåttan gav resultat!

25.11.2018 kl. 07:01
I veckan blev det offentligt att hela riksåttan blir en del av stomvägsnätverket

Detta innebär att vi kan förvänta oss förbättringar och investeringar på ett helt annat plan än om denna status uteblivit. Vägen är en livsnerv för hela det avlånga Österbotten samt livsviktig för såväl enskilda människor som vårt lands exportindustri. Av vissa naturliga orsaker ligger även de viktiga hamnarna just vid kusten.

 

Jag vill för egen del tacka alla som deltagit i lobbandet. Såväl kolleger, österbottniska kommuner som Österbottens Handelskammare med Juha Häkkinen i spetsen har gjort ett fantastisk arbete. Minister Berner har under hela processen visat stor förståelse för denna sak och jag vill passa på att tacka henne varmt. Riksåttans nya status, kvarkensfärjans finansiering samt de investeringar näringslivet i Österbotten aviserat gör att vi kan jobba vidare med stor energi och entusiasm för vårt Österbotten.

 

Det framhångsrika arbetet för just riksåttan och bl.a. kvarkenfärjan visar även att vi som på riksplanet representerar mindre partier verkligen kan påverka - i synnerhet när det görs i samverkan med såväl goda kolleger i andra partier som med representanter för kommuner och näringsliv. Man kan förstås ha nytta av att vara medlem i ett större parti - men det kräver att man verkligen kan påverka inifrån partiet. I ett lite mindre parti är fördelen bl.a. den att det är lätt att skapa kontakter och påverka andra partiers nyckelpersoner genom att vara del av olika delegationer, forum samt olika parlamentariska grupper. Jag har själv under denna period varit med i parlamentariska arbetsgrupper för bekämpning av grå ekonomi, utredning av företagsstöd samt i gruppen för statens ägarstyrning.

Summa summarum: Regionens styrka och enda sätt att vara framgångsrik är att vi även i fortsättningen gör systematiskt och positivt samarbete över partigränserna på både det nationella och internationella planet. Krafter som håller Österbotten framme behövs i alla partier och i alla möjliga forum, eftersom man i andra delar av landet inte följer vår lokalmedia. Farligt för regionen skulle förstås vara om det även i nästa regering skulle sitta flera sådana större partier, som inte prioriterar utvecklandet av t.ex. akutsjukvården i Österbotten. Det är med andra ord oerhört viktigt att få in Sfp i nästa regering. 

Österbotten har det som konststerat väl förspänt men vi bör fortsätta att göra allt som står i vår makt för att vara en utmärkt omgivning för såväl människor och företag - och även locka hit nya investeringar och kunnig arbetskraft. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30