Riksdagsledamöterna Löfström och Nylund: Förslaget måste skjutas ner!

15.11.2018 kl. 13:45
EU-kommissionen i färd med att stärka skyddet för vargen

Tjänstemännen i EU-kommissionen som ansvarar för rovdjurspolitiken är i färd med att försöka få igenom restriktioner för hur medlemsstaterna kan förvalta rovdjur som är strikt skyddade under EU:s art- och habitatdirektiv - såsom varg, björn och lodjur.

Sammanfattningsvis har EU-kommissionens tjänstemän i det senaste utkastet till uppdaterat rådgivande dokument om strikt skyddade arter, samt i en helt ny bilaga gällande varg, med nästan kirurgisk precision försökt inskränka de möjligheter som finns för medlemsstaterna att på ett meningsfullt sätt förvalta sina rovdjurspopulationer.

- Förslaget är oerhört anmärkningsvärt ur två olika aspekter. För det första går det stick i stäv med verkligheten. Vargen kanske inte ännu syns i EU-kommissionens korridorer, men ute i verkligheten har antalet vargobservationer ökat kraftigt och den rör sig synligt i finländsk bebyggelse där den är ett hot mot både barn och husdjur, säger Svenska riksdagsgruppens viceordförande, riksdagsledamot Mats Löfström.

- För det andra går förslaget tvärtemot det kommissionen sagt att man ska jobba för, mindre detaljreglering. Det här är ju mer detaljreglering. Det är helt oacceptabelt, säger Löfström.

Dokumentet är ett rådgivande dokument med riktlinjer till EU:s art- och habitatdirektiv. Även om rådgivande dokument från kommissionen är icke-bindande, händer det att både EU-domstolen och nationella domstolar hämtar inspiration från dem. Exempelvis i ett nyligen avgjort ärende i en skarvfråga i Sverige eller i flertalet avgöranden gällande naturskyddsdirektiven vid EU-domstolen har dessa rådgivande dokument följts av domstolarna. Rådgivande riktlinjer kan på så sätt bidra till att ”skapa” rättspraxis.

- Förslagen går tvärtemot vad vi har betonat de senaste åren. Vi behöver mera flexibilitet och mera nationellt beslutsfattande för att hantera de problem som uppstår när rovdjurspopulationerna ökar. Det här gäller i synnerhet vargen, säger Sfp:s riksdagsledamot Mats Nylund.

- Dessutom måste det bli möjligt att ändra en arts skyddsstatus från strikt skyddad omedelbart när en gynnsam bevarandestatus har uppnåtts, säger Nylund.

Deadline för medlemsländerna att lämna in utlåtanden är 20.11.

- Vi har varit i kontakt med jord- och skogsbruksministeriet och minister Jari Leppä som delar vår syn på ärendet. Förslaget måste stoppas, konstaterar Löfström och Nylund.

Mats Löfström och Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30