Statsrådets meddelande om förlängning av giltighetstiden för statsborgen som ställts för finansieringen av det europeiska finansiella stabiliseringsinstrumentet.

13.11.2018 kl. 14:00
Gruppanförande 13.11.2018, Eva Biaudet

Ärade talman,

Det är inte första gången riksdagen debatterar låneprogrammen för Grekland, men att vi inte har gjort det på en tid kan också vara ett gott tecken. Om man vågar säga så.

Ända sedan euroländernas första brandkårsutryckning med det första stödpaketet år 2010 har låneprogrammen varit oerhört tunga för grekerna. Att EU nu går in för att ändra på bestämmelserna om statsborgen, genom att förlänga återbetalningstiden med 10 år är en sak värd att understöda. De något lättade villkoren minskar på pressen på den grekiska statsekonomin och leder också i bästa fall till att den grekiska statens återbetalningsförmåga förbättras.

Hela frågan om Greklands skulder kommer i ett hisnande tidsperspektiv när man läser statsrådets meddelande. Nuvarande statsborgen för Grekland gäller till år 2070. Eurogruppen har genom sitt beslut i september förlängt giltighetstiden för statsborgen till 2082.

 

Det är knappast så många av oss som är med mera då…men detta betyder att det är flera generationer greker som betalar dyrt för tidigare ekonomiska missgrepp.

Innan jag går vidare måste jag påpeka att då jag förberedde det här talet krävde jag fram ett tidigare gruppanförande om Grekland som hölls i februari 2015. Då var det den dåvarande oppositionsledaren Timo Soini som tog till det tyngsta parlamentariska verktyget och interpellerade mot den förra regeringens stödpaket till Grekland. Nu sitter han som utrikesminister och backar upp stödprogrammet. En verklig kappvändare – eller ska vi säga det positivare att ”matkustaminen avartaa”.

Ärade talman,

Den här tekniska förlängningen av giltighetstiden för borgen är något som Grekland beviljats eftersom eurogruppen bedömt att Grekland uppfyllt kriterierna i låneprogrammet.

Parallellt med den ekonomiska krisen har Grekland fortfarande en tuff sits på grund av att EU-länderna inte förmår dela ansvaret för flyktingarna som kommer till Europa via Grekland.

Svenska riksdagsgruppen vill klart framhålla grundprincipen att alla medlemsländer själva ska stå för sina skulder. Europa måste ändå hitta sin solidaritet. Och det gäller särskilt flyktingfrågan. Inåtvänd nationalism har ingenting med etik att göra, men tyvärr tycks detta budskap sälja ganska bra i dagens Europa och på annat håll i världen.

En mera etisk och ansvarsfull hållning förväntas också av bankerna. Penningtvätt som vissa storbanker anklagas för är helt oacceptabelt.

Därför är det viktigt mål för Finland att bankunionen färdigställs. En mycket central process är också att slutföra omvandlingen av den europeiska stabiliseringsmekanismen till en europeisk valutafond med tydliga ansvarskriterier och villkor som förhindrar ekonomiskt fiffel.

 

Grekland har genomdrivit reformer som åtminstone något har förbättrat landets ekonomi, efter att landet länge har levt över sina egna tillgångar.

Däremot finns det orsak att med en viss oro se på utvecklingen i det större grannlandet Italien. För tio år sedan varnades det för att Greklandseffekten sprider sig till Italien. I dag kan man säga att Italien helt på egen hand riskerar att försätta sig i en ekonomisk kris av besvärliga mått. Den högerpopulistiskt färgade regeringen tycks inte bry sig för eurogruppens varningar.

Regeringen i Italien väljer, inte helt okontroversiellt, att sänka pensionsåldern för att få bättre plats för unga på arbetsmarknaden. Samma regering vill genomdriva basinkomst för alla. Det är självklart italienarna själva som ska snickra sina samhällsreformer, men räkningen måste de själva stå för – den får inte hamna hos eurogruppen.

 

I Europa behöver vi mer Good governance, mer etisk hållbarhet och transparens. Vi ska värna om demokratier med en fungerande press och ett medborgarsamhälle som granskar också de ekonomiska besluten.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15