SFP:s alternativa budget: Markant större satsningar på barnen och skolan

07.11.2018 kl. 12:04

– För oss är det viktiga att Finland ska vara världens barnvänligaste land. Därför är våra satsningar på barnen, skolan och utbildningen avsevärt större än regeringens, säger partiordförande Anna-Maja Henriksson (SFP).

Hon presenterade riksdagsgruppens alternativa budget tillsammans med gruppordförande Thomas Blomqvist på onsdagen i Helsingfors.

– Med vår familjeledighetsreform vill vi förlänga den inkomstrelaterade föräldraledigheten till 18 månader. Vi satsar också stort på småbarnspedagogiken, både rent kvalitativt, men också genom att erbjuda alla barn över tre år fyra timmar avgiftsfri småbarnspedagogik om dagen. I vår alternativa budget investerar vi klart mer än regeringen i skolan och i den högre utbildningen.

Henriksson sätter särskild fokus på klimatfrågan.
– Det behövs en snabbare övergång till elbilar. En hållbar framtid förutsätter en tydlig politik som sporrar till ekologiska investeringar, en hållbar livsstil och produktion.

I den alternativa budgeten har SFP lagt fram ett åtgärdsbatteri som ska minska sjukfrånvaron i arbetslivet med fem procent. Samtidigt ska sysselsättningsgraden upp till över 75 procent.
– Satsningar på bättre arbetshälsa är viktigt för individen, men också för hela samhällsekonomin. Den psykiska hälsan har kommit i skymundan i vårdreformen. SFP efterlyser ett nationellt program för bättre psykisk hälsa, säger gruppordförande Thomas Blomqvist.

I skuggbudgeten presenteras också de förändringar SFP vill se i beskattningen. Modellen innebär att skatten på arbete sänks så att det blir mera i handen. Samtidigt genomförs en försiktig höjning av skatten på konsumtion.
– Det här skapar bättre förutsättningar för företagande och ökar sysselsättningen. Modellen är socialt rättvis. Den konsekvensanalys som riksdagens utredningstjänst har gjort visar att alla vinner på vår modell. Men de största vinnarna, förutom samhällsekonomin i sin helhet, är ensamförsörjarfamiljerna och studerande. Också äldre som lever på låga pensioner har särskilt beaktats, säger Blomqvist.

Henriksson och Blomqvist betonar att det lönar sig att granska den alternativa budgeten ur jämställdhetssynvinkel.
– Vi föreslår tydliga konkreta satsningar som försummats av regeringen. Ekonomiska satsningar på skyddshem och våldtäktskriscenter kan bidra till en avgörande trygghet för de drabbade. En moderskapslåda för asylsökande är en del av den jämställda omsorgen för barn som vi i Finland värderar högt.
Då riksdagsgruppen har byggt upp sin alternativa budget har den givna utgångspunkten varit att statens underskott inte tillåts växa.

Läs hela dokumentet här: https://sfp.fi/wp-content/uploads/2019/01/Leiska_SE_webb.pdf
Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35