Nylander och Strand: Förbättrade möjligheter till skyddsjakt på skarv måste påskyndas

21.06.2018 kl. 11:16
Riksdagens jordbruksutskott anser att skyddsjakt på vitkindad gås och skarv ska kunna bedrivas inom ramen för naturvårdslagen.

Utskottet anser att en reglering om det här bör genomföras snarast möjligt. Det här tillägget kom i utskottet i samband med behandlingen av ett lagförslag om att kajan inte längre ska vara en fridlyst fågel.

 

− Skarven orsakar stor skada vid våra kuster och den tär på yrkesfiskarnas fångster. Dessutom förstör den träd och annan växtlighet på de holmar där den häckar. Nu är det hög tid att regleringen om skyddsjakt av skarven underlättas så att den kan genomföras på ett effektivt sätt, sade riksdagsledamot Mikaela Nylander i debatten om jaktlagen i riksdagen.

 

Nylander påpekade också att skyddsjakt redan nu skulle vara möjligt, men att behandlingstiderna hos myndigheterna har varit oskäligt långa. Hon nämnde att det till exempel tog 18 månader för Närpes-Kaskö fiskeområde att få sitt ärende behandlat av NTM-centralen.

 

− För att råda bot på skarvproblemen förutsätter jag att vi får en ändring i skarvens skyddsstatus så snart som möjligt och att regeringen nu visar samma entusiasm vad gäller skarven som den har visat kajan, sade Nylander.

 

Riksdagskollegan Joakim Strand är inne på samma linje.

 

− Det är mycket bra att jord- och skogsbruksutskottet i sitt betänkande också lyfter fram att det anser att skyddsjakt på vitkindad gås och i synnerhet skarv ska kunna bedrivas inom ramen för naturvårdslagen, sade Strand i riksdagsdebatten.

 

Utskottet konstaterar också att en reglering av det här behöver genomföras snarast möjligt. Skarven har uppnått en gynnsam status i och med att det fanns 136 000 individer redan år 2016. Det borde underlätta tillstånd för skyddsjakt.

 

− Jag hoppas verkligen att regeringen så snabbt som möjligt skrider till åtgärder så att bestämmelserna om fridlysning av skarv kan upphävas. Man kan inte nog betona de problem som de här fåglarna, och även säl, innebär för såväl yrkesfiskare som befolkningen längs den österbottniska kusten, sade Strand.

 

− Nu är det hög tid att snabbt åtgärda särskilt skarvproblemet på alla nivåer, avslutade Strand.

Mikaela Nylander och Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30