Unga killars marginalisering måste tas på allvar

07.06.2018 kl. 17:00
SFP:s riksdagsledamöter Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist efterlyser åtgärder för att motverka pojkars och unga mäns marginalisering.

Av 15–29-åringar är cirka fem procent marginaliserade och två tredjedelar av dem är pojkar.

– Marginaliseringen kan börja redan i grundskolan och en betydande orsak är känslan av ensamhet. Den sociala gemenskapen är mycket viktig för en växande ungdom. Däremot kan utanförskap starta en negativ spiral som är svår att ta sig ur.

Det säger SFP:s riksdagsledamöter Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist som efterlyser åtgärder för att motverka pojkars och unga mäns marginalisering.

 

Orsakerna till marginaliseringen är mångfaldiga och påverkas bland annat av svåra familjeförhållanden, inlärningssvårigheter och mobbning. Mentala problem kan bryta ut och leda till att studierna avbryts och till att den unga blir arbetslös, och utan jobb är det svårt att försörja sig och planera för framtiden. 

– På Island har man satsat på skolornas eftermiddagsprogram och infört ett hobbykort som subventionerar hobbyavgifterna. Ett lite liknande initiativ har tagits av Finlands regering i och med mobilappen Hobbypass för högstadieelever som tas i bruk nästa år. Detta är välkommet, men initiativet borde absolut utvidgas också till lågstadie- och andra stadiets elever. Genom att göra hobbyverksamhet tillgänglig för alla kan vi motverka marginalisering, säger Anders Adlercreutz.

 

Maskulinitetsnormerna i samhället påverkar starkt pojkars utveckling, attityder och beteende. Detta bidrar till ojämställdhet och till utsatthet för både kvinnor och män. I forskning om män och jämställdhet betonas pojkars och mäns inkludering i jämställdhetsarbetet samt hälsofrämjande och våldsförebyggande insatser i tidigt skede för att bryta det maskulina normbeteendet hos pojkar.

 

– För att motverka marginalisering behövs satsningar på jämställdhetsfostran, småbarnspedagogik, skola och utbildning. För många unga är grundskolans slut en känslig tid i livet och en låg utbildningsnivå kan öka risken för utslagenhet. Marginalisering och utanförskap är i första hand en personlig tragedi, men det är dessutom ett betydande samhällsproblem. Det är oerhört viktigt att samhället vidtar rätt åtgärder så tidigt som möjligt för att motverka detta, säger Thomas Blomqvist.

 

Svenska folkpartiet ordnade på torsdagen tillsammans med Svenska Kvinnoförbundet ett seminarium i riksdagens infocentrum där åtgärder för att motverka pojkars och unga mäns marginalisering diskuterades.

Anders Adlercreutz ja Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30