Regeringens målsättningar i vård- och landskapsreformen kommer inte att uppnås 

09.05.2018 kl. 10:01
Riksdagens arbetsliv- och jämställdhetsutskott gav idag sitt utlåtande om vård- och landskapsreformen. SFP:s representant i utskottet, riksdagsledamot Veronica Rehn-Kivi, har lämnat in en avvikande mening.

− I och med reformen kommer organiseringen av social- och hälsovården att flyttas över till landskapen. Den planerade tidtabellen för reformen är alldeles för stram och flera detaljer förblir oklara. Det är ofattbart att en så här stor strukturell förändring ska genomföras utan någon som helst konsekvensbedömning. Reformen borde genomföras stegvis under flera år så att det finns möjlighet att reparera och analysera missförhållanden, säger Rehn-Kivi.


De största målsättningarna för reformen är att förbättra tillgången på vårdservice, förbättrad integration till exempel mellan bashälsovård och socialvård och också mellan bashälsovård och specialsjukvård. Regeringen har dessutom haft som målsättning att tygla de ökande kostnaderna inom social- och hälsovården. Dessa kostnadsinbesparingar riskerar nu att utebli.


− Landskapsreformen orsakar stora kostnader bland annat på grund av att man bygger upp en helt ny förvaltningsnivå, med egna beslutsorgan och personal. De tudelade strukturerna omöjliggör bland annat vettig integration och användning av gemensamma stödfunktioner, såsom ICT-system, menar Rehn-Kivi.

 

Rehn-Kivi gläder sig över att arbetsliv- och jämställdhetsutskottet aktivt har tagit ställning till bland annat de språkliga rättigheterna, problemen med löneharmoniseringen och jämställdhetsfrågor. Det finns ändå verkliga skäl att vara orolig över helheten. Bland annat kommer över 200 000 personer att över en natt byta arbetsgivare i och med vårdreformen. Eftersom vårdbranschen är starkt kvinnodominerad är det ofattbart att ingen ordentlig jämställdhetskonsekvensbedömning har gjorts. Det är fråga om Finlands största reform genom tiderna och därför bör den genomföras och avvägas noggrant.

Veronica Rehn-Kivi

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35