Vargen, färjan och Hjallis

22.04.2018 kl. 08:05

Som många av oss hållit framme och befarat under det senaste halvåret har vi nu i Österbotten kommit till en punkt där vargens närvaro kraftigt begränsar människor livskvalitet på olika håll i Österbotten. Efter hårda påtryckningar såväl i olika politiska forum som den aktivitet invånarna i Österbotten visat så verkar det nu äntligen som att åtminstone vissa regeringsledamöter har vaknat i frågan. Nu är det upp till bevis att åstadkomma sådant regelverk att vargstammen kraftigt decimeras och att vargar som rör sig på människors gårdar och går åt husdjur skall kunna skjutas omedelbart. 

 

Jag upprepar: I ett land som fyllt 100 – med lagstiftning om obligatoriskt koppel på hundar i tätort – känns det helt sjukt om man plötsligt inte skall kunna plocka bär, gå till skolan eller bedriva jakt och viltvård utan att vara livrädd för vargar. Själv bjöd jag i torsdags till Vasa in Sauli Härkönen, chef för offentliga förvaltningsuppgifter vid Viltcentralen, till ett möte med bl.a. polisen, österbottniska rovdjurskontaktpersoner och markägare. En god dialog är mycket viktig eftersom Härkönen i praktiken ensam väldigt långt ansvarar för beviljande av undantagstillstånd för att fälla varg. 

 

Under torsdagen nåddes vi även av Hjallis Harkimos beslut att hoppa av samlingspartiet. Det blir intressant att se om och hur detta påverkar kohandeln kring de så kallade vård- och landskapsreformerna. Ett för hela Österbotten historiskt och strategiskt viktigt beslut togs även i Vasa stadsstyrelse på måndag kväll. Man beslöt att ett nytt fartyg skall byggas för färjetrafiken i Kvarken, om beviljandet av proprieborgen på högst 35 miljoner samt beviljandet av en finansieringsandel på högst 25 miljoner. Att vi efter åratal av arbete och otaliga möten med fina människor både från finska och svenska sidan äntligen kommit så här långt känns fantastiskt. Jag vill lyfta på hatten åt alla som deltagit och alltjämt aktivt deltar i detta arbete. Själv har jag under många år haft förmånen att arbeta för olika Kvarkenprojekt såväl nationellt, via Vasa stad och Österbottens förbund som genom styrelserna i Kvarkenrådet r.f. och bolaget Kvarken Link Ab och är oerhört stolt över det lagarbete och den laganda som finns i Kvarkenregionen.

Vasa stad och Umeå kommun har under åren tagit ett enormt ansvar för världens nordligaste året runt passagerarförbindelse och lyckats utveckla såväl trafiken som förståelsen för stråkets strategiska betydelse och enorma potential. Den berömda stora bilden handlar om att sammanbinda hamnar i nord-Norge med Ryssland och Kinas nya sidenvägsstrategi. Som en del i detta arbetar vi även för att få territoriell specialstatus för Kvarkenregionen inom EU, dvs. att bilda ett så kallat EGTS. En modern specialdesignad miljövänlig färja är oerhört viktig för alla österbottniska landskap och bör även ses som ett flytande laboratorium och skyltfönster för marinteknologi.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30