Överlever regeringen vårdreformen?

16.04.2018 kl. 11:41
Vård- och landskapsreformen har varit regeringens huvudprojekt under mandatperioden

Beredningen av reformen har pågått i snart tre år, den har framkallat en ordentlig regeringskris och kostat en partiledare i Samlingspartiet. Ändå är reformen långt ifrån klar.

 

Grundlagsutskottet konstaterade i juni ifjol att vissa delar av vård- och landskapsreformen inte är förenliga med grundlagen. Det gällde framförallt valfrihetsdelen i reformen, som i praktiken skulle betyda starten för en delprivatisering av vården. Den delen av reformen är helt central för Samlingspartiet. Då den stötte på patrull konstaterade partiet att det inte blir någon landskapsreform utan vårdreform och ingen vårdreform utan valfrihet. Hela reformens riksdagsbehandling stoppades därför i väntan på ny beredning av valfriheten.

 

Regeringen gav det förslaget till riksdagen den 8 mars och sedan dess har riksdagen arbetat för fullt med reformen. Senast i fredags satt grundlagsutskottet i ett fem timmar långt hörande av experter och sakkunniga. Hörandena pågår varje dag i utskottet. Samma sak gäller social- och hälsovårdsutskottet (som ansvarar för vårdreformen), förvaltningsutskottet (som ansvarar för landskapsreformen) och finansutskottet (som ansvarar för finansieringen).

 

Trots en lång beredning är det ännu mycket som är oklart på grund av att reformen är så otroligt enorm. Det har inte funnits tid att titta på alla detaljer ordentligt. Reformen kommer därför, om den genomförs, föra med sig både stora och små bieffekter. Detta då lagberedningen inte hunnit med den politiska tidtabellen. Flera saker som påverkar Åland är ännu öppna. Social- och hälsovårdsministeriet har sagt att man ska besöka Åland i maj för att inleda diskussioner om hur de sakerna ska lösas. Jag är säker på att lösningar kommer hittas, men det skulle vara viktigt att det gjordes med bättre framförhållning.

 

Öppna frågor och dålig framförhållning gäller inte bara Åland utan det mesta. Den 28 oktober, ska det ordnas landskapsval till de kommande landskapen. Partierna har börjat nominera kandidater men ingen vet ännu hur många kandidater som exakt ska ställas upp, vad landskapsfullmäktiges roll ska bli och hur valet ska förrättas. Detta då ingen vallagstiftning finns ännu. Förslaget har inte ens getts till riksdagen och då är det tänkt att valet ska hållas om sex månader!

 

I de stora städerna, där Samlingspartiet är starka, växer kritiken mot reformen. Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori från regeringspartiet Samlingspartiet (!) konstaterade vid senaste stadsfullmäktigemöte att reformen kommer förhindra tillväxten för de stora städerna i Finland. ”En regering som gör detta är antingen dum, oansvarig eller båda”, sade Vapaavuori. Talet möttes av applåder över partigränserna.

 

I stadsfullmäktige sitter fler riksdagsledamöter som är emot reformen i stadsfullmäktige, men som stött den i riksdagen, åtminstone hittills. Trycket på dem, och många andra i regeringspartierna, är stort från flera håll. Av den anledningen sägs regeringen nu förhandla med KD, med fem riksdagsledamöter, då man är osäker om den egna riksdagsmajoriteten håller.

 

Det är därför inte omöjligt att hela reformen ännu faller. Många bedömare har sagt att hela regeringen faller om reformen faller. Jag är inte längre så säker på det. Det finns inga andra regeringsalternativ i riksdagen för att färdigställa reformen och ingen vill ha nyval.

 

Om regeringens överlevnad inte längre hänger på reformen minskar riskerna för regeringspartiernas riksdagsledamöter att fälla den.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50