Viktigt att Egentliga Finlands tingsrätt i Åbo och Ålands tingsrätt får behålla de summariska ärendena i tingsrätterna

13.02.2018 kl. 17:16

Riksdagen inledde idag behandlingen av regeringens förslag till centralisering av summariska ärenden vid tingsrätterna. Summariska ärenden är så kallade ostridiga fordringsmål, exempelvis inkassoärenden, som behandlas skriftligen av domare i tingsrätterna utan att det krävs en rättegång. Regeringen föreslår att behandlingen av dessa ska centraliseras till ett mindre antal tingsrätter och att man samtidigt utvecklar möjligheten att lämna in handlingar digitalt.

En arbetsgrupp, tillsatt av Justitieministeriet, föreslog inför beredningen av lagförslaget bl.a. att de summariska ärendena skulle flyttas bort från Egentliga Finlands tingsrätt i Åbo till Egentliga Tavastlands tingsrätt i Tavastehus, något som hade varit mycket problematiskt för den svenskspråkiga handläggningen. Regeringen följde dock inte arbetsgruppens förslag. I stället ska summariska ärenden också i framtiden behandlas av tingsrätterna i såväl Egentliga Finland, Åland som Österbotten.

-  Det är mycket bra att regeringen lyssnat på de farhågor vi lyft fram i riksdagen och nu inte föreslår att verksamheten flyttas bort från tingsrätter på orter med svenskspråkig befolkning, säger Mats Löfström, Ålands riksdagsledamot och svenska riksdagsgruppens vice ordförande.

- Centraliseringar skapar alltid utmaningar och kräver att man hela tiden också funderar hur servicen på svenska ska fungera också i praktiken. Tingsrätten i Åbo är en fungerande tvåspråkig tingsrätt, medan tingsrätten i Tavastehus enbart haft finska som förvaltningsspråk. Om man hade följt arbetsgruppens rekommendationer hade det riskerat att försämra servicen för svenskspråkiga i Åboland, vilket är mycket allvarligt. Därför är jag tacksam för att regeringen nu föreslår att tingsrätten i Åbo får ha kvar dessa ärenden, säger Mats Löfström.

I ett tidigt beredningsskede fanns också uppgifter om att de summariska ärendena vid Ålands tingsrätt skulle föreslås koncentreras till Tavastehus, något arbetsgruppen slutligen aldrig föreslog.

- Det är viktigt att betona att Ålands tingsrätt är en liten enhet och att de summariska ärendena är mycket viktiga för helhetsvolymen av ärenden i tingsrätten. Det här har jag betonat för både den nuvarande justitieministern Antti Häkkänen och den förre justitieministern, Jari Lindström.

Propositionen kommer att behandlas i riksdagens lagutskott i vår, med utlåtande från grundlagsutskottet.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35